Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 februari 2008

Klimaatadviseur Al Gore wil duurzamer wereld

Zet iets over ‘klimaat’ in je CV en je kansen op de arbeidsmarkt nemen geheid toe. Zo is het aantal vacatures op dit gebied bij wervings- en selectiebureau Acre Resources (UK) het afgelopen jaar meer dan verdubbeld, bracht de Volkskrant recent geleden naar voren. Ook bij de duurzame vacaturebank, adverteerder in P+ magazine, neemt het aantal hits volgens initiatiefneemster Caroline Ligtenberg hand over hand toe.

Zelfs bij onze zuiderburen – van nature toch iets behoudender dan ons – groeit de belangstelling. Klimaatadviseur Serge De Gheldere wordt een steeds bekendere gast. Satirisch weekblad ‘Humo’ belichtte positief over z’n werkzaamheden en over gebrek aan werk heeft hij niet te klagen. Eerder het tegendeel. De Gheldere geeft gastcolleges aan de ingenieursschool Leuven. Hij heeft een bedrijf dat in eco-design gespecialiseerd is. En hij verzorgt lezingen over hoe het anders en duurzamer kan.

De Gheldere is al acht jaar bezig met eco-design en de laatste drie in de advisering voor passiefhuizen, bijzonder goed geïsoleerde huizen met natuurlijke ventilatie die niet alleen een fractie van de energie van gewone huizen gebruiken maar ook het comfort verhogen. Hij ziet dat passiefhuizen nu uit de hoek van de geitenwollensokkentypes geraken en langzamerhand mainstream’ worden. “Passiefhuizen zijn behaaglijk warm, de acoustiek is beter en de vochtigheid is er aangenamer. De meerkosten van tien tot vijftien procent zijn, via lagere maandlasten en een gunstige hypotheek, in twaalf tot twintig jaar terugverdiend. En als energieprijzen verder stijgen, wordt die tijd allicht lager”, aldus De Gheldere.

Bij Groep T in Leuven breekt de klimaatadviseur een lans voor duurzame auto’s. “Een systeemgerichte benadering is cruciaal”, stelt De Gheldere. “Als je de auto’s met composieten lichter maakt, krijgt je kansen voor een lichtere motor en installatie van brandstofcellen, precies zoals milieugoeroe Amory Lovins het in ‘Natural Capitalism’ voorstelde. In samenwerking met TU Delft ontwikkelen we nu een wagen die anderhalve liter brandstof per honderd kilometer gebruikt.”

Tips voor het bedrijfsleven geeft hij op de valreep. “Werk je weerstand tegen emissiedoelstellingen weg. Dat zorgt voor vertrouwen bij de afnemers en kweekt op de langere termijn goodwill bij de consument. Energiebesparing betaalt zich ook terug. En zorg voor transparantie. Patagonia geeft het aantal kilometers voor haar kleding aan voordat het de winkel bereikt. Dat kunnen meer bedrijven doen.”

P+ webtips: Futureproof eco-design De Gheldere’s verslag bij Al Gore