Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 maart 2008

De Kleinste Soepfabriek vult toch al 150.000 edele potten

De Kleinste Soepfabriek groeit hard. In 2005 begonnen met 6000 potten, groeide de productie door naar 100.000 in 2006: het jaar waarin supermarktketen Jumbo de soep van Jansen ging verkopen. Vorig jaar kregen 150.000 potten het etiket van De Kleinste Soepfabriek. "En het groeit verder."

Niet al die potten worden meer op dat Groningse erf gevuld. De hardlopende soepen heeft Jansen uitbesteed aan twee compagnons. Kernactiviteiten wil hij graag zelf in zijn eentje blijven doen: de productontwikkeling, de experimenten en de kleinere oplagen.

Het succes van de fabriek werd geholpen door tv-koks en voedselpersoonlijkheden als Johannes van Dam, Wouter Klootwijk en Pierre Wind die vol lof waren over de smaak van de soep. Want het gaat Jansen niet alléén om die extra vierkante meters zonder gif en kunstmest:

"In de natuurvoeding stond smaak lang niet bovenaan." Het mooie is nu dat 'edele restverwerking' en smaak hand in hand gaan: juist door zelf de bouillon te trekken krijgen de soepen van Jansen hun diepe krachtige smaak. "Reguliere en grote fabrieken gebruiken bouillonpoeder of -pasta. Dat kost een fractie van mijn product." Maar het is lang niet zo lekker.
Jansen loopt langs de stallen met de rondscharrende witte vleeskippen en de grazende Blonde d'Aquitaine runderen van de boerderij. Buiten komen twee varkens aanrennen. "Hallo, spelen jullie lekker in de modder?", vraagt Jansen. "Kijk dat is echt. Dat is ook waarom de soep loopt: er zit een verhaal aan vast."

Vijf soepen van de Kleinste Soep Fabriek (Acqua Cotta, bisque tomatensoep, komkommersoep, kippenbouillon en runderbouillon) zijn op dit moment te koop bij 64 Jumbo-supermarkten. P+ geeft de lijst met alle negentig verkooppunten.

P+ webtip: Verkooppunten Kleinste Soepfabriek

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier