Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
20 maart 2008

Nepalese halsketting populairste duurzaamheidscadeau

Brachten wij in de Gouden eeuw goedkope kralen en schelpen als ruilmiddel voor peperdure specerijen naar de latere koloniën, tegenwoordig doen steeds meer bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen voorstaan, het precies andersom. Niet halen maar brengen. Van geld en middelen die de bevolking een menswaardig bestaan verschaft. Met de opbrengst van deze handgemaakte sieraden, bijvoorbeeld, strijdt de organisatie Ama Nepal (moeder Nepal) tegen armoede, seksisme en discriminatie in eigen land. De opbrengst wordt in lokale onderwijsprojecten gestopt waardoor kansarme vrouwen zich kunnen ontworstelen aan deze vicieuze cirkel. En een marge gaat naar de jonge webwinkel ‘goodforall’. Want aan ondernemen is niks mis zolang dat maar met respect voor mens, milieu en maatschappij gebeurt.

Ondertussen is de duurzame retailsector inmiddels allang het geitenwollensokkenimago ontgroeid. Marketingmensen hebben gelukkig nu ook duurzaamheid ontdekt. ‘Goodforall’, opgericht in juni 2007, is daar een van. Mede-eigenaar Marja Baas heeft daarin een lange staat van dienst. En behoorlijk succesvol. Haar geesteskindje was Scripta Media, een snelgroeiende uitgever van sponsored magazines dat, alweer enige jaren geleden, aan de Weekbladpers werd verkocht. Samen met Ellen Welles (logistiek) en Anoesja Fuerst (verkoop) zette ze ‘goodforall’ op.

Volgens Baas onderscheidt de webwinkel zich van andere door het uitgebreide B2B netwerk dat de oprichters vanuit hun vorige werkzaamheden hebben meegenomen. “Op die manier kunnen we snel volume genereren”, zegt ze. “Door slimme marketing en het keuzeconcept hadden we vorige Kerst binnen drie weken de ‘target’ al gehaald.”

Waaruit dat keuzeconcept dan bestaat? Een bedrijf, bijvoorbeeld PC leverancier Dell, koopt 900 inlogcodes voor producten tegen een voorafgestelde prijs. Daarmee kunnen werknemers inloggen en hun Kerstgift kiezen. “Op dit moment hebben we ruim 120 producten, elk met een uniek verhaal. Omdat we ons verdiepen in wat de klant wil, kunnen we die goed in de markt neerzetten. We zien het als een enorm compliment dat bezoekers deze Fair Trade producten aanschaffen.”

Kwaliteit staat bij ‘goodforall’ voorop. En dan liefst gekoppeld aan Nederlands design. Wereldwijd staat dergelijke vormgeving bovenaan. Dat wil de webwinkel inzetten voor duurzame, meer sociaal verantwoorde producten. “We zijn”, licht Baas toe, “bezig met de Design Academie om lederwaren uit India tot producten te ontwikkelen. Dat geeft jonge talenten de mogelijkheid zich te ontplooiien. Cradle to cradle producten uit reststoffen. Natuurlijk Fair Trade. En gefinancierd vanuit microkredieten.”

P+ webtip: Website ‘goodforall’