Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
21 maart 2008

Volvo C30 oplaadbaar aan het stopcontact

Volvo heeft nog wat meer bijzonderheden te melden. De testwagen telt niet een motor, maar vier motoren die in de wielen zijn aangebracht. Het geeft een veel betere efficiency. Ook zijn er al berekeningen gemaakt van de kosten. In de Verenigde Staten zou het brandstofgebruik van deze concept-C30 niet meer kosten dan 3 dollarcent per mijl!

De naam van de wit-groengekleurde testwagen luidt: C30 Recharge PHEV. Het lijkt wel alsof de hele Zweedse natie aan deze proef meewerkt. Energiemaatschappij Vattenfall, Saab, ETC en de Zweedse overheid zijn de andere deelnemers aan het project. Toch stopt Volvo zelf de komende vijf jaar ook nog eens 11 miljoen Zweedse Kronen, oftewel 1 miljoen euro in de ontwikkeling van deze brandstofbesparende techniek.

Wanneer de C30 auto in productie komt? Een woordvoerder op het YouTube-filmpje vertelt dat we er niet op moeten rekenen om hier voor 2015 in te kunnen stappen. Wie nu al een Volvo heeft: deze Zweden gaan gelukkig lang mee. Ook dat is een vorm van duurzaamheid, ook al zien milieuorganisaties autobezitters het liefste zo snel mogelijk in een superzuinige nieuwe wagen stappen. Wie hieraan gevolg wil geven kan deze periode van wachten ook energiezuinig in een Volvo overbruggen: dit jaar komt er nog de C30 Efficiency, een diesel die een C02-uitstoot heeft van minder dan 120 gram per kilometer. Ook een S40 en V50 efficiency staan in de planning, die dezelfde 1,6 D motor als de C30 hebben. Maar misschien is Toyota dus sneller met een stopcontact-Prius.P+ webtip: YouTube filmpje over C30

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier