Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 april 2008

KLM en OneCarbon compenseren CO2 uitstoot passagiers

Nu is het investeringsproject van Bonaire slechts een van de vele voorbeelden van hoe OneCarbon aan de opkoop van CO2 rechten werkt. De dochteronderneming van Econcern spreidt haar investeringen zorgvuldig uit over Midden en Latijns-Amerika. Met een portfolio van 250 miljoen ton CO2 in CDM projecten is het een der grootste emissiehandelaars ter wereld. En OneCarbon heeft het tij mee: de markt is booming. Werd in 2006 nog voor 22 miljard euro aan emissierechten verhandeld, in 2007 is dat al 40 miljard geworden. Het grootste deel komt uit de EU, vorig jaar zo'n 28 miljard euro. Analisten verwachten dat de markt in 2008 bijna gaat verdubbelen nu de EU de emissieplafonds voor bedrijven aanzienlijk heeft verlaagd en de prijs van 22,50 (eind 2007) naar dertig euro per ton CO2 zal oplopen.

Die prijzen gelden echter voor gecertificeerde emissierechten, ook wel CERs genoemd. KLM en OneCarbon zetten in op VERs, vrijwillig verhandelde emissierechten die tot tachtig procent goedkoper zijn. Daarvoor hanteren ze wel het 'Gold Standard' label, opgezet door WNF en gecontroleerd door onafhankelijke crediting organisaties. Projecten die onder het 'Gold Standard' label vallen, worden vooral uitgevoerd in ontwikkelingslanden. Ze richten zich niet alleen op duurzame energiebronnen en energiebesparende activiteiten. Ze bieden eveneens impulsen aan economische ontwikkeling ter plekke en leveren een bijdrage aan oplossingen voor lokale ecologische problemen.

Mede dankzij verhandelbare emissierechten zijn investeringen in duurzame energiebronnen het stadium van alternatieve energie allang ontgroeid. "Projecten als op Bonaire krijgen een positieve businesscase", licht Monique Schumans van OneCarbon toe. "Door de stijgende olieprijzen - nu al boven de honderd dollar per vat - wordt duurzaam steeds interessanter. CO2 rechten geven soms net dat extra zetje geen olie te importeren maar om de energie zelf ter plekke op te wekken."

Nu moeten luchtvaartpassagiers er volgens een woordvoerder van KLM wel voor oppassen de vliegtax niet met vrijwillige CO2 compensatie te verwisselen. De opbrengsten van deze vliegtax, ingesteld door de Nederlandse overheid, worden niet gebruikt voor milieumaatregelen in de luchtvaart maar komen gewoon als algemene middelen in de schatkist terecht. Dat had P+ al eerder gesignaleerd. "We betreuren het zeer dat de overheid met deze maatregel is gekomen. KLM neemt z'n eigen verantwoordelijkheid en betrekt de passagier bij de compensatie van CO2 uitstoot. Daarom hebben we dit vrijwillige systeem ingesteld", zegt KLM woordvoerder Ellen van Ginkel.

En, wat kost het nu eigenlijk, vrijwillige CO2 compensatie? Voor een retourtje Amsterdam - New York ben je als vliegreiziger zes euro vijftig kwijt. Op een bedrag van een slordige vijfhonderd euro is dat natuurlijk maar een schijntje. Iedereen die online bij KLM boekt, kan CO2 compensatie voor zijn of haar vlucht dan ook gemakkelijk even aanvinken.

P+ webtip:

OneCarbon

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier