Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 april 2008

Aveda cosmetica krijgt Cradle to Cradle certificaat

Aveda productenDe producten van Aveda staan, vanaf het begin in 1978 van deze Amerikaanse fabrikant, als ecologisch verantwoord bekend. In tegenstelling tot zoveel andere smeersels en lekkere luchtjes uit de miljardenindustrie gebruikt Aveda botanische ingrediënten als basis voor haar cosmetica. "Onze missie is de zorg om de wereld waarin we leven", zegt Conseil, "van de producten die we maken tot de manier waarop we ze aan de samenleving teruggeven. We streven ernaar een voorbeeld te zijn voor ecologisch leiderschap en MVO, niet alleen in de wereld van schoonheid maar over de hele wereld."

Aveda is volgens de EPEA de eerste cosmetica fabrikant die het C2C concept omarmt. "Het transatlantische partnerschap tussen Aveda en EPEA", zegt Michael Braungart, "combineert Europese zorgvuldigheid met Amerikaanse creativiteit. Aveda's 'Green Ingredients Policy' voor natuurlijk gewonnen ruwe materialen uit 2006 was de eerste publieke uiting van hun betrokkenheid met onze C2C ontwerpactiviteiten."

Aveda krijgt het EPEA certificaat voor vier bestanddelen:
- uruku. Dit pigment dat Aveda in lipsticks toepast, wordt door de Yawanawa stam in de Braziliaanse regenwouden op biologische wijze verbouwd en geoogst.
- De rozen en lavendel voor Aveda's essentiële oliën komen van een biologisch bedrijf uit Roemenië.
- Sandalwood voor essentiële oliën is afkomstig uit West-Australië. De inheemse NGO 'Songman circle of Wisdom' ziet erop toe dat de Mardu stam dit sandalwood zorgvuldig uit het wild haalt zonder de omgeving te schaden.

Met de onderscheiding van de ECEA heeft Aveda opnieuw een ecologische mijlpaal voor haar producten bereikt. De cosmetica fabrikant heeft een hele trits samenwerkingsverbanden met MVO organisaties en won al eerder talloze prijzen. Zo is Aveda lid van CERES (Coalition for Environmentally Responsible Economies), het ISO (international Organisation for Standardization), BSR (Business for Social Responsibility), Organic Trade Association, SVN (Social Venture Network) en het Amerikaanse Green Building Council. Professionals nemen op hun reizen graag de rozemarijn shampoo of de 'foot relief' mee. Een deel van de opbrengst van hun producten gaat naar hun 'Earth Month' partners. Van Green Power Hongkong tot de Alaska Conservation Foundation.

Ook weten hoe Aveda's producten ontvangen worden? Vandaag kunt u nog terecht op 'In-Cosmetics', de grootste internationale vakbeurs voor chemici, marketeers en andere professionals, dit jaar voor het eerst in de Amsterdamse RAI.

P+ webtips:

Aveda Nederland

internationale cosmeticavakbeurs RAI

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier