Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 april 2008

Maatschappelijk snoepreisje van Impaction krijgt vervolg

In de zaal zaten vertegenwoordigers van toonaangevende bedrijven als KLM, Shell, Toyota, DuraVermeer, Fortis en ING, maar ook maatschappelijke organisaties als het Wereld Natuur Fonds en SOS kinderdorpen. Volgens hoogleraar ‘Vrijwilligerswerk’ Lucas Meijs van de Erasmus Universiteit is het heel goed mogelijk om deze twee partijen te bundelen door het aanbieden van maatschappelijk getinte “beloningsreizen”. “Jullie hebben echt iets nieuws en uitdagends te pakken”, feliciteerde Meijs de twee directeuren van Impaction, André van den Berg en Eric van Dooren.

Zij hebben beiden hun sporen inmiddels verdiend in het succesvol ontwikkelen en organiseren van incentives. Het duo ziet nieuwe mogelijkheden door aan te sluiten bij de steeds bredere stroming van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Dan mag je ook niet praten over snoepreisjes. Die hebben zo’n negatieve klank gekregen. Dat past absoluut niet bij maatschappelijk verantwoord ondernemen”, stellen Van den Berg en Van Dooren.

“Natuurlijk, je mag medewerkers en relaties niet in risicovolle situaties brengen wanneer de reis naar verre landen gaat. En er mag best een mooi hotel aangeboden worden, met bijzonder lokaal vermaak. Maar het moet altijd passen binnen datgene waar een bedrijf mee bezig is. Wanneer medewerkers bijvoorbeeld hard hebben gewerkt aan het realiseren van een school voor kinderen die tot dan geen onderwijs krijgen, kan het een prachtige ervaring zijn om ook daadwerkelijk even mee te bouwen aan die school. Die kinderen te ontmoeten. Dat zal je altijd bijblijven en de bedrijfstrots vergroten. Een professioneel bureau als het onze kan dat organiseren. We sluiten ook aan op de behoefte bij HRM-managers om medewerkers voor het bedrijf te behouden door middel van het organiseren van buitenlandstages en business courses.”P+ webtip: Impaction