Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
24 april 2008

Unilever start 'Go Blue' campagne met simpele watermeter

Go Blue calculator UnileverEen kind kan de was doen met de 'Go Blue Calculator'. Gewoon op de 'Go Blue' website invullen hoeveel water je huis kwijt is. En hoeveel water je voor wassen, douchen, het toilet en de vaat gebruikt. Dan wordt, binnen een minuut en in een oogopslag, duidelijk waar je kan besparen. De P+ redactie speelde wat met de bovenstaande vier variabelen. Iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat een zwembad gigantisch veel water neemt. Maar wist je dat een bovenlader wasmachine toch nog een-derde meer water verbruikt dan een voorlader? En dat je meer dan de helft bespaart als je de vaat met de hand doet?

Dorine Putman - Devilee, werkzaam voor ASN kredieten en het gelijknamige groenprojectenfonds, spaart zoveel water uit dat het plaatselijke waterbedrijf in eerste instantie dacht dat ze de meters frauduleerde. Niets is minder waar. Regenwater uit de ton buiten wordt gebruikt voor het begieten van de tuin en het dweilen in huis. Daar is ze dus geen hoge kwaliteit drinkwater voor nodig. Als ze wast, laat ze het water niet zomaar weglopen maar gebruikt ze het nog eens. Ook stopt ze de wasmachine, een grote voorlader, tot de rand toe vol om maximale efficiency te bereiken.

Enne, nee, de wasmachine is geen hotfill. Maar ze vult al sinds 1972 het apparaat met warm kraanwater. "Je kan gewoon met de vinger voelen of het op temperatuur is", zegt ze. Of dat nu waterbesparing oplevert? Weinig. Maar wel veel stroom, toch wel driekwart ten opzichte van een doorsnee situatie want verreweg de meeste energie voor wassen gaat in het opwarmen van water zitten. "Obstakels voor zuinig omgaan met natuurlijke middelen zitten in je hoofd. Het draait allemaal om goed budgetbeheer en verantwoordelijk gebruik", aldus de ASN medewerker.

Unilever is zich daar bewust van, reden waarom de multinational - in Canada maar ook in andere landen - inzet op waterbesparing via de 'Go Blue' campagne. Door vanaf 1995 zorgvuldig te letten op productieprocessen en de inhoud van verpakkingen (producten die dezelfde kwaliteit in minder volume leveren), heeft Unilever het watergebruik 50 procent verminderd. In dezelfde periode is de CO2 uitstoot met ruim 60 procent gedaald. De multinational heeft als doelstelling om in 2012 20 procent extra CO2 reductie te bereiken met hetzelfde aantal producten en volume.

P+ webtip:

Meet uw watergebruik binnen een minuut

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier