Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 juni 2008

Vodafone eerste klant van Unseen Products

De leren tassen van Vodafone zijn gemaakt door ambachtslieden van de fair trade organisatie CRC Exports uit India. Het leer is plantaardig gelooid. Het design wordt gekenmerkt door pure en symmetrische vormen. Managing director Hein Kop van Unseen Products vertelt er enthousiast over: “De tassen zijn voorzien van bijpassende accessoires zoals portemonnees en sleutelhangers. Die kunnen via leren banden met drukkers vastgemaakt worden in de tas, waardoor ze goed opgeborgen zijn. Alle tassen zijn voorzien van een uniek nummer en gesigneerd door Ferry.”
Hoe het werkt? Kop tegen P+: “Unseen products heeft deze tassen ontworpen middels de inzet van Dutch Design in Development (DDiD). Deze organisatie koppelt, voor opdrachtgevers, Nederlandse ontwerpers aan kleine producenten in ontwikkelingslanden. Samen met lokale ontwerpers en ambachtslieden worden nieuwe producten ontwikkeld die passen in de hedendaagse westerse markt.”
Ontwerper Ferry Meeuwisse hield een internetlogboek bij, over zijn reis naar Calcutta. Hij schrijft komisch over een cultureel misverstand. Om de tassen meer waarde te geven in het Westen wil hij dat elk exemplaar een uniek nummer krijgt. Dat vinden de Indiase ambachtslieden raar. “Ingewijden weten inmiddels dat alle frrry-exemplaren een uniek nummer dragen. Zo ook de tassen die we nu maken. Ik dacht, laat ik het onder de aandacht brengen van dit idee maar even over een paar dagen verspreiden. Bij een rits kun je tenslotte nog aanwijzen waar het scheef zit, maar bij een verhandeling over nummertjes wordt dat lastiger. Cruciaal misverstand bleek het onderscheid tussen een type tas en een enkel exemplaar van dat type. Vooral omdat er van ieder type nog maar 1 exemplaar is, maar ook omdat het woord exemplaar niet echt overkwam. Toen ik het aan drie mensen afzonderlijk had uitgelegd en die er daarna met elkaar een uitgebreide Bengaalse discussie over aangingen, merkte ik (mijn Bengaals wordt met de dag beter) dat ook deze “rits” steeds rechter gestikt werd. Zo zijn zo langzamerhand alle misverstanden weggewerkt.”

DDiD en Unseen products blijven samenwerken om design uit ontwikkelingslanden te ontwikkelen en op de Europese markt te brengen. Naast de bestaande producten uit de collectie van Unseen products is het mogelijk om, geheel op maat voor bedrijven, designproducten in derde wereldlanden te ontwikkelen. DDID en Unseen Products zijn een initiatief van Business in Development van NCDO.P+ webtip: Unseen Products

P+ webtip 2: Loboek designer Ferry MeeuwisseP+ webtip 3: Frrry Ville

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier