Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 juni 2008

En toen kwamen er 100.000 elektrische Chevrolets

GM-baas Rick Wagoner maakte bekend dat de Chevy Volt geen hybride zal worden, zoals de Toyota Prius maar een volledig elektrische motor krijgt. Dat wordt nog spannend, want de autoindustrie heeft nog geen goede batterij ontwikkeld. General Motors werkt koortsachtig aan een lithium-ion oplaadmodule, met een actieradium van 40 mijl, oftewel 64 kilometer. De batterij zal dan 400 pound wegen, omgerekend 181 kilo. Het zal dus zaak worden op zoveel mogelijk parkeerplaatsen oplaadpalen te plaatsen. Misschien heeft elke parkeergarage en elk parkeerterrein van een bedrijf wel zo’n paal nodig. Anders kom je niet meer thuis.

Wagoner vertelde dat er al getest wordt met batterijen van de Koreaanse leverancier LG Chem Ltd en de Duitse Continental AG. De hoogste autobaas liet ook weten het prachtig te vinden dat bloggers al zo enthousiast over de Volt speculeerden. Hij gooide er nog een schepje bovenop door aan te kondigen dat er 100.000 Volts per jaar gebouwd gaan worden. Dan mogen er de komende twee jaar wel heel veel oplaadpalen de grond in.

P+ webtip: GM Volt

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier