Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 juni 2008

Oerbrood blijft 100 procent biologisch

In 1995 ontketende het merk Oerbrood bijna een revolutie in het marktsegment. Onder licentie startten drie grote bakkerijen een merkbrood dat gebakken wordt volgens een scherp omschreven formule en ondersteund door een nationale marketing-campagne. Vele partijen hebben sindsdien geprobeerd het merk na te bootsen maar Oerbrood blijft qua toegevoegde waarde en merkbekendheid op grote hoogte staan. Dat gaf de VOF begin dit jaar dan ook de kracht om volledig naar biologisch over te schakelen. De negen soorten broden die men tot vorige maand voerde, zijn vervangen door vijf.

Volgens Johan Pater, een van de huidige licentiehouders, letten consumenten meer en meer op de herkomst en eerlijkheid van producten. “Alle onze partners in de keten, van akkerbouwer tot bakker, zorgen dagelijks voor lekker en verantwoord brood. Met dit nieuwe Oerbrood bewijzen we dat ook op grotere schaal een ambachtelijk brood duurzaam te produceren is.”

Joost Poppe, een akkerbouwer uit de Noordoostpolder, is een van de mannen die de tarwe voor het oerbrood verbouwt, zo lezen we op de website. “Er komt duidelijk wat minder tarwe van het land. En de korrels aan de halm zijn kleiner. Maar ze hebben wel veel meer smaak..”, zo benadrukt de boer met stemverheffing en pretlichtjes in de ogen.

Daaraan hangt natuurlijk wel een stevig prijskaartje. Het nieuwe Oerbrood is tachtig cent duurder dan het oude (dat al 1,89 euro kostte). Overgaag licht toe: “Bij de start was er veel ongeloof over de haalbaarheid van het concept. Velen twijfelden eraan of het merk wel overeind zou blijven. Biologisch heeft gewoon tijd en aandacht nodig. Wij geloven dat er ruimte aan de bovenkant van de markt is en kiezen voor een goede herintroductie van het merk.” Na de zomerperiode gaat Oerbrood een nieuwe landelijke marketing-campagne uitrollen.

Om supermarktklanten dubbel te laten genieten van het nieuwe Oerbrood, krijgen ze tot aanstaande zaterdag het aankoopbedrag volledig terug. Bewaar het unieke nummer op de sticker, surf dan naar de website, vul de NAW en bankgegevens in, en binnen twee weken wordt het bedrag teruggestort. P+ webtip: Oerbrood

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier