Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
22 juni 2008

Todo Design maakt van reclamezuil een plantenbak

De ontwerpers Silva Ajemian and Jorge Prado hebben over dit probleem wel nagedacht. Hun voorstel lijkt omslachtig. “Wij stellen voor om deze duurzame tuinen te laten onderhouden door een zonnepaneel, dat voldoende stroom oplevert voor een automatisch begietingssysteem. Onder het billboard kan dan een waterreservoir staan, dat water opvangt wat van de reclamezuil naar beneden komt...” Zoiets werkt misschien in New York, maar ook in het droge Nevada, in de woestijnstad Las Vegas, die vol staat met zakelijke mededelingen? In Nederland zou het weer wel kunnen, maar wij hebben heel wat minder reusachtige billboards in wijken, hooguit langs de snelwegen. Het designersduo heeft al meer van zich doen spreken. Dat is ook hun bedoeling, want ze beschouwen elk project als “een provocatie”. Het doel: "De aandacht te vestigen op onze bebouwde omgeving."We citeren hun website: “Het voorstel van Garden Spots is bedoeld om een zorgvuldige balans tussen diverse groepen aan te brengen: lokale gemeenschappen, openluchtadverteerders, stadsbestuurders en ngo’s. Door hun aard presenteren aanplakborden heel eenzijdige berichten die op een doelpubliek zijn gericht, maar geen link hebben met lokale gemeenschappen. Met ons voorstel om de bewoners ook een plek te gunnen waar ze plezier aan beleven, zullen adverteerders meer respect winnen en hun relaties met de gemeenschap kunnen verbeteren.”

P+ webtip: Todo Design

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier