Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 juni 2008

Wakker Dier wint reclameprijs biggetjescastratiecampagne

De dierenactivisten maken dan ook een doorstart met de bekroonde campagne, “want nog steeds worden vier miljoen biggetjes in Nederland onverdoofd gecastreerd. De meeste van deze dieren gaan vervolgens op transport naar Duitsland om daar vetgemest te worden.”
Met de prijswinnende campagne zorgde Wakker Dier ervoor dat de meeste biggen in Nederland verdoofd zullen worden bij castratie. Dit geldt echter nog niet voor de levende exportvarkens. Nederland stuurt jaarlijks bijna vier miljoen (CBS, 2006) mannelijke varkens op veetransport. Het grootste gedeelte hiervan gaat naar Duitsland. Ook voor deze varkens kost de verdoving maar één cent per kilo. Grote trekkers achter de stijgende markt in varkensvlees in Duitsland zijn de Aldi en de Lidl. In Nederland verkopen zij binnenkort varkensvlees van verdoofd gecastreerde biggen, maar in Duitsland regelen ze dat (nog) niet. “Discriminatie,” vinden Wakker Dier en Provieh, de Duitse zusterorganisatie. Vandaag startte Wakker Dier met radiospots tegen de Duitse supermarkten: “Ding Dong, vandaag Karbonade lecker gutkauf aus Holland, want die Biggetjens sind unverdaubt kastriert”.
We citeren de website van Wakker Dier: “Na diverse radiospots en ludieke acties zwichtten vorig jaar juni de Hema, Unox en de Nederlandse supermarkten voor de campagne van Wakker Dier. Het ene bedrijf na het andere werd door reclame-uitingen op radio of internet overtuigd om diervriendelijke keuzes te maken. McDonald’s, Burger King, CoopCodis en de Febo stopten zelfs helemaal met de castratie. Hierna volgde de verklaring van Noordwijk: overheid, vleesindustrie en supermarkten tekenden gezamenlijk een overeenkomst waarin zij verklaren dat vanaf januari 2009 heel Nederland geen vlees meer eet én exporteert van onverdoofd gecastreerde biggetjes.”

P+ webtip: Prijswinnaar Wakker Dier