Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 juni 2008

Red Beans: smaak van rode handgeplukte koffie

Gisteren lanceerde het nieuwe merk zich op het Westergasterrein in Amsterdam waar velen konden ervaren wat echte koffiebonen voor de smaakbeleving doen. En dat is veel. Bij doorsnee koffie worden de groene (onrijpe) en rode (rijpe) bessen gewoon door elkaar geoogst. Op de grote plantages in bijvoorbeeld Brazilië en Guatemala trekken machines alle bessen van de struik af. Dat is weliswaar goedkoper maar het gaat wel ten koste van de smaak. “Daarom is onze koffie ook handgeplukt”, zegt Van der Linden. “Want werkelijk lekkere koffie maak je van rode bonen. Die met liefde door kleine coöperaties zijn geplukt. En daarvoor ook naar behoren krijgen betaald.”

Het nieuwe merk legt niet zo de nadruk op Fair Trade, biologisch, duurzaam, aluminiumvrij, zelfs een CO2 neutrale bedrijfsvoering door de hele keten. Maar dat zit er allemaal wel in. Sinds Gilbert Willemsen en Jan Willem Top de uit 1891 daterende branderij hebben overgenomen, is het Almelose bedrijf een andere koers gaan varen. De droom die men nu heeft, is eigenlijk heel simpel, zo lezen we op de website: “Heel Nederland laten genieten van echt goede koffie. Lekkere, duurzame koffie gemaakt van de beste handgeplukte rode bonen. Het summum van smaak, bereikbaar voor iedereen. Want het kan nog zoveel lekkerder”, stelt de koffiebranderij vast.

Die koerswijziging is natuurlijk mede ingegeven door het feit dat het Max Havelaar merk met twee tot drie procent marktaandeel zo langzamerhand aan haar top zat. Door met ‘Red Beans’ in te zetten op smaak en kwaliteit hopen de koffieguru’s daar binnen enkele jaren ver bovenuit te gaan. Behalve aan Albert Heijn en C1000 levert Neuteboom aan alle supermarktketens ‘Red Beans’. Niet alleen versgebrande koffiebonen. Maar ook koffiepads en filterkoffie uit rode bonen. “Toch is versgemalen het lekkerst”, besluit Van der Linden. “Na de zomervakantie gaan we allerlei acties uitzetten om mensen de ronde smaak te laten ervaren. En komen we met een koffieboekje dat in een oplage van een half miljoen als bijsluiter bij magazines wordt bijgevoegd.”

P+ webtip: Red Beans

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier