Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 augustus 2008

Creatieve vrijplaats nodig voor duurzame innovatie

Het was een boekpresentatie met prikkelende stellingen. Waarom is het in Nederland nooit iets geworden met het Innovatieplatfom? Sijbolt Noorda van de Vereniging van Nederlandse Universiteiten zat er zelf in. Hij kon maar een aanwinst noemen: een makkelijkere regeling om buitenlands studietalent naar Nederland te halen.
Ten Hoopen: “Het Innovatieplatform is geen wervelwind. De grootste fout die ze hebben gemaakt, is om er de mensen in te zetten van het systeem dat al bestaat. Wel topbeslissers. Maar als ze zo innovatief zouden zijn, waarom doen ze dat dan in hun eigen onderneming niet? Daar heb je dus andere mensen voor nodig. Het leger is niet de beste melkfabriek.”
Consultant Ten Hoopen adviseert bedrijven wereldwijd op het terrein van organisatiecultuur. Hij blijkt vooral onder de indruk te zijn van de onderneming Gore die verantwoordelijk is voor Goretex, het materiaal dat wel transpiratie doorlaat, maar geen regen. “Daar krijgen de werknemers vijf dagen per week vrij. Ze mogen alles bedenken en ontwikkelen wat ze willen, als ze het maar publiceren op een website waar alle andere medewerkers het proces kunnen volgen. Het resultaat: verdomde resultaatgerichtheid. We raken steeds meer verbonden en ook het delen van info is een voorwaarde voor een creatief proces.”

Ten Hoopen en Noorda bleken het eens: de jacht op cijfers is “een dodelijke fenomeen” voor de creativiteit. Kwartaalcijfers, controlegegevens van overheden, van beurswaakhonden. Noorda ziet het ook op de universiteit: “Zeventig procent van mijn tijd gaat verloren aan controle opdat we geen regels overtreden. Daardoor ontstaat vermijdend gedrag. Wat gebeurt er dan? Je ontloopt bananenschillen en je struikelt over olie.”
Marleen Janssen Groesbeek van het Financieele Dagblad voegde er een praktische tip aan toe. “Elke dag hetzelfde roepen: wij zijn heel creatief. Door de herhaling ga je daar naar leven. Dan wil je ook creatief zijn. En dan wordt je vanzelf heel gepassioneerd.”
P+ webtip: Oh wat zijn we creatief, Business Contact en FD

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier