Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 september 2008

Zwart wordt groen in modebranche

Zwart is de modekleur bij uitstek. Modezaken doen er vaak goede sier mee. De keerzijde is echter soms net zo zwart. De huidige kledingproductie gaat vaker wel dan niet ten koste van mens en milieu in ontwikkelingslanden (notoir voorbeeld is een katoenen T-shirt van 250 gram. Dat bevat maar liefst de helft aan gif en heeft ruim tweeduizend liter water gekost). Bovendien wisselen collecties in steeds hoger tempo. Voortdurend iets nieuws in de rekken zorgt ervoor dat Nederlanders jaarlijks veertien kilo textiel per jaar weggooien. En de trendgevoelige vrouw van nu schaft nog maar nauwelijks iets aan dat meerdere seizoenen meegaat.  

Hoe kunnen we die tendens van zwart naar groen draaien zonder dat winsten zwaar onder druk komt te staan? Dat is het onderwerp van de alweer derde bijeenkomst van Elsewear, de groene kledingadviseurs van huis uit. Eerdere bijeenkomsten in 2008 draaiden om planet (milieu) en people (mensen). Deze keer is profit (winst) aan de beurt. Niels Oskam licht de keuze toe: "Van zwart naar groen kost heel veel tijd. In 2006 peilden we de interesse voor schone kleding. We bemerkten dat vooral kleinere, minder ervaren mode-ontwerpers behoefde aan ondersteuning op dit gebied hebben. Ruim tachtig bezoekers kwamen op onze eerste bijeenkomst af."

Maar hoe geef je gestalte aan groene mode? Niels vervolgt: "de Kamers voor Koophandel zijn steeds meer bezig voor de kleinere bedrijven. Groen ondernemen wordt steeds rendabeler. Maar dan moet je wel weten hoe. Keith Wallace van Nebib, een onafhankelijk intermediair in vraag en aanbod van risicodragend vermogen, laat zien wat financiers denken als ze een groene onderneming faciliteren. In de tweede helft van de middag houden twee succesvolle ondernemers uit de modewereld presentaties hoe zij hun activiteiten hebben opgezet. Joke Bom van Watmooi over haar website met duurzame kledingmerken. En Rita Radoux en Marloes Bruijn van Fates die met mode-accessoires uit India zijn begonnen."

En, zo moet Elsewear gedacht hebben, samen sta je sterker in de wind die "fast fashion" heet. Zeer binnenkort zal de piepjonge "Clean and Unique" vereniging, opgericht door Elsewear, zich collectief aansluiten bij de Fair Wear Foundation. "Op die manier kunnen we samen werken aan het opschonen van de kledingproductie", besluit Niels.

P+ Webtip: Zwart wordt groen