Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
05 september 2008

Rotterdamse Club Watt maakt dansen duurzaam

Club Watt is het vervolg op het eens legendarische Nighttown aan de West-Kruiskade in Rotterdam. Nadat die club failliet was gegaan, namen de broertjes Tieleman de zaak over. Het is het laatste avontuur van de succesvolle ondernemers. “Dit is echt het laatste wat we gaan doen”, zo citeerde het FD z’n broer Aryan die als mede-eigenaar van een reclamebureau zijn startkapitaal verdiende. Sinds 1993 zijn de broers actief in de Rotterdamse horeca-wereld. Binnen tien jaar stampten ze een imperium uit de grond dat nu zeven zaken omvat, een omzet van bijna dertig miljoen euro kent en zevenhonderd mensen op de loonlijst heeft.

Willem en Aryan hebben er duidelijk zin in, met dit nieuwe, laatste en meest duurzame avontuur in hun carrière. Om zoveel mogelijk aandacht voor Club Watt te genereren, worden twee andere zaken verkocht: restaurant Lulu is van de hand gedaan en grand-café Bits staat te koop. Gelukkig kunnen ze op veel hulp van clubbezoekers rekenen: ruim tweehonderd jongeren bogen zich de afgelopen maanden over de vraag hoe een dansclub zo milieuvriendelijk kan worden ingericht. Ze kwamen onder meer uit op biologisch afbreekbare bekertjes en toiletten die met regenwater worden doorgespoeld.

De interesse voor de duurzame dansvloer is overweldigend. Van Duitsland en Brazilië tot de VS, Australië en Zuid-Afrika tonen uitbaters belangstelling voor verduurzaming van hun club. Willen ze het concept echter overnemen, dan moeten ze wel aan een aantal strikte randvoorwaarden voldoen: de helft minder afval en watergebruik en minstens dertig procent minder energiegebruik en CO2 uitstoot ten opzichte van vergelijkbare clubs. Daarnaast dienen uitbaters duurzame maatregelen in gebouw en organisatie toe te passen en het concept naar hun bezoekers te communiceren. Om maar even de meest belangrijke voorwaarden te noemen.

Willem en Aryan zouden geen succesvolle ondernemers zijn, als ze het duurzame concept niet in een creatief jasje hadden gestoken. Ze trekken ook de drie P’s (people, planet, profit) een eindje verder. “Watt heeft hiervan gemaakt Primeur, Plezier en.. Probeer het maar eens beter te doen! Fysieke elementen moeten vernieuwend zijn en een meerwaarde hebben in de totale beleving van de bezoekers” aldus de broers. Mocht je ook zo’n danceclub beginnen, dan kan je de Nederlandse of Engelse tekst via de website van Club Watt downloaden. Watt kan ook een scan laten uitvoeren over het duurzame gehalte van een club.
 

P+ webtip: Club WATT

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier