Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
09 september 2008

Nieuwe P+: Sociale netwerken ondergang politieke partijen

Het is voor de instituten van de vorige eeuw een dilemma. Oude machtststructuren als politieke partijen en sociale partners ontlenen hun bestaansrecht aan samenkomsten en vergaderingen, terwijl de internetgeneratie aan een muisclick en een paar regels reactie genoeg heeft om een mening te geven.Vincent Albers, docent reclame, marketing en communicatie op het Instituut voor Media en Informatie Management van de Hogeschool van Amsterdam (HvA): “Bestaande organisaties schieten richting jongeren vaak mis. Zij raken jongeren niet op microniveau. De politiek heeft zich in de jaren zeventig van de vorige eeuw op postcodeniveau teruggetrokken. Wil je meer invloed, dan moet je in de buurten weer actief worden. Jongeren vinden het fijn op microniveau te merken dat je er bent. Als er geen grote sociale issues zijn, moet je die rol gaan claimen. Want als je met jongeren gaat praten, praten ze terug.”

Albers werkte als marketeer voor bedrijven als KPN Telecom, UEFA Champions League, KLM, Essent en Smiths/Lays. Ook stichtte hij het bedrijf Dutch Design Agency VBAT. Met cultuursocioloog Carl Rohde voert hij nu Science of the Time, een internationaal netwerk van futuristen en trendanalisten. Zij onderzoeken alles van de nieuwe tijd, maar met de focus op mentaliteitsstudies. “Niet de gadget, maar de mentaliteit erachter is interessant. We kijken naar wat generaties voor drijfveren hebben. Als je dat weet, kun je bepalen welke richting bedrijven op moeten.”

P+ webtip: Het artikel over Albers in P+ (PDF)

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier