Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 september 2008

Nieuwe zeppelin vliegt niet maar vaart

Alster SonneDe Linde Group is een van de grootste gas- en constructieondernemingen ter wereld en heeft duurzame, marktgerichte groei als visie omarmd. Voor het Gemeentelijk VervoerBedrijf Amsterdam verzorgde het, totdat het CUTE project in januari 2008 werd afgesloten, vier jaar lang de waterstofproductie en -infrastructuur voor drie brandstofcelbussen. Net als CUTE (Clean Urban Transport Europe) is ook het project voor brandstofcelschepen een publiek-privaat samenwerkingsverband tussen de Linde Group, de EU en de gemeente (in dit geval Hamburg).

Het Zemship tankstation is gesitueerd in het stadspark van Hamburg, vlak aan de rivier de Alster. Het tankstation slaat vloeibaar waterstof bij minus 253 graden op en verdampt het tot een gas dat tot 450 bar wordt samengeperst wanneer de pontjes moeten inslaan. Het station voorziet daarmee een van de eerste brandstofcelveerponten ter wereld elke twee, drie dagen van brandstof. De Zemship (Zero Emission Ship) maakt nu rondvaarten op de Alster en volgende zomer wellicht ook op de zuidelijker gelegen Elbe.

Helemaal emissievrij is het veer echter ook weer niet: weliswaar is de fluisterstille pont uitgerust met twee 50 kilowatt zware brandstofcellen maar de waterstof wordt, via een zogenaamde reformer, wel uit aardgas gehaald. Het Duitse Proton Motor, verantwoordelijk voor het brandstofcelsysteem, schat dat de motor twee keer zo efficiënt is als een door diesel aangedreven veerpont en factoren schoner dan de met kolen aangedreven pontjes die jaren eerder op de Alster voeren. Volgens Belloni zijn veerponten uitermate geschikt voor waterstof als aandrijving: er kan immers voldoende brandstof worden meegenomen en het veer meert steeds op dezelfde locaties af en aan.

Stadt Hamburg let trouwens erg goed op haar groene gezicht. Net als Amsterdam van 2004 tot 2008 laat het drie brandstofcelbussen en een auto op het vliegveld op waterstof rijden. Op het riviertje de Alster vaart bovendien al enige jaren de Alster Sonne, een veerpont die zijn aandrijving uit zonnecellen haalt. Met zijn 27 meter lengte is de Alster Sonne de grootste catamaran ter wereld die op zonnestroom loopt. De catamaran kan, met een snelheid van vijf kilometer per uur, tot 120 toeristen vervoeren. Moet de boot sneller, dan schakelt het batterijen in die maximaal twaalf uur of 120 tot 160 kilometer meegaan.

P+ Webtip: persbericht Linde Group