Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
11 september 2008

Rabobank over op composteerbare tijdschriftfolie

Wim Lange van Rabobank Nederland nam er twee jaar de tijd voor, voordat hij alles wist over de nieuwe folie en dit materiaal met de inkoopafdeling introduceerde. De programma manager duurzame ontwikkelingen:“Het heeft geen melkachtige uitstraling, zoals veel bio-folies. Het is mooi helder. De afdeling communicatie van de bank is er erg blij mee. Alle interne en externe uitgaven worden vanaf nu in deze adresdrager verpakt.”

Kunnen consumenten zich vergissen, en de folie alsnog in de grijze bak gooien? Lange: “Je moet blijven opletten. Maar het materiaal valt op, want het maakt herrie. Het trekt daardoor je aandacht. En op de folie zelf staat een groen kiemplant-logo waardoor duidelijk wordt dat het bij de gft-afval kan.” Het materiaal wordt geleverd door NatureWorks, een joint venture van Cargill en het Japanse Teijin.

Zijn grootste dilemma? “Het materiaal voldoet aan alle criteria voor het inkopen van biomassa die door de commissie Cramer zijn opgesteld, de huidige minister van Milieu. Als grondstof wordt maïs uit de Verenigde Staten gebruikt, dat ook voor de voedselproductie kan dienen. NatureWorks is echter nog niet zo ver dat ze bijvoorbeeld ook van de stengels van de maïs al folie kunnen maken. Je moet dit product wel steunen om die volgende stap mogelijk te maken. Daar werken we graag aan mee.”
P+ webtip: NatureWorks

P+ webtip: Beco en cradle to cradle

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier