Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
12 september 2008

Belg mag kiezen tussen telefoongids of internet

Het had voor uitgever De Telefoongids, voormalig eigendom van KPN, zo’n uitgelezen mooi moment kunnen zijn nadat het van de NMa (Nederlandse Mededingingsautoriteit) toestemming had gekregen de Gouden Gids over te nemen. Zowel de Gouden Gids als de Telefoongids zijn sinds jaar en dag de belangrijkste boekwerken voor telefoonnummers en adressen in Nederland. Nu echter ruim driekwart van alle Nederlanders internetaansluiting heeft, worden de steeds verder uitdijende boekwerken steeds minder nageslagen.

Uitgever De Telefoongids wil die internetslag beslist niet missen. Allereerst gaat het de sites van De Gouden Gids en Telefoongids samenvoegen om meer bezoekers – en dus adverteerders - aan te trekken. Op dit moment staat de De Telefoongids.nl op de achtste plaats van de meest bezochte sites van Nederland terwijl De Gouden Gids.nl in de top 40 staat.

Verder gaat de uitgever de zoekmogelijkheden verruimen. “We willen bijvoorbeeld dat je, behalve op bedrijf, ook op een product kan zoeken”, vertelde de Zweedse topman Peter Darpö aan het ANP. Hij is ervan overtuigd de concurrentie van zoekmachines als Google voor te kunnen blijven. De Zweed somt drie voordelen van de Telefoongids op: “We hebben de meest volledige database van Nederland. Die wordt constant door zestig mensen up-to-date gehouden. Ook hebben we een goede merknaam en het grootste verkoopapparaat van Nederland.”

Maar afscheid van de papieren edities neemt De Telefoongids niet. Zowel de Gouden Gids als de Telefoongids zijn belangrijke bronnen van inkomsten. Weliswaar is het aantal mensen dat de informatie op internet opzoekt, gestegen, het aantal dat de gids nog letterlijk ter hand neemt, blijkt nog groter. Volgens Darpö zijn dat niet alleen ouderen. “Als een student op kamers gaat, kijkt die vaak ook nog even in onze gids. Anderen vinden het teveel moeite de computer aan te zetten om iets op te zoeken”, aldus de Zweed.

Hoe de worsteling van De Telefoongids verder ook uitpakt en met welke innovaties men ook moge komen, een ding is zeker: door de fusie worden er volgend jaar al 7,5 miljoen telefoonboekwerken minder gedrukt. En dat bespaart weer behoorlijk wat bomen: als je nagaat dat een ton gerecycled papier 10.2 bomen bespaart, kan je gemakkelijk uitrekenen hoeveel 7,5 miljoen telefoonboekwerken van een slordige kilo per stuk in totaal opleveren. Als burgers die keuze hierbij ook eens zouden hebben...
 Naschrift: P+-lezer Harrie Claessen meldt vanuit Duitsland: "Ik wil even vermelden welk systeem hier in Hamburg wordt gebruikt. Terwijl de telefoonboeken en de gouden gids (Gelbe Seiten) hier vroeger ook huis aan huis werden bezorgd, kregen we enkele jaren alleen nog een kaartje in de bus, waarmee we de boeken op het postkantoor konden ophalen. Sinds enkele jaren is zelfs dit kaartje komen te vervallen. Nu worden er advertenties geplaatst dat de boeken op te halen zijn op postkantoren, in bibliotheken en in enkele grote supermarkten. Hoe veel boeken er daardoor minder worden gedrukt, kan ik helaas niet zeggen."P+ webtip 1: Stop de Telefoongids P+ webtip 2: afzeggen telefoongids België

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier