Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 september 2008

LSA maakt met luchtgordijn verwarmde winkel overbodig

Een luchtgordijn voor een winkel is in Nederland geen bijzonderheid, ook al staat het op het lijstje van MVO-aandachtspunten van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Een open deur is nu eenmaal meer uitnodigend om binnen te stappen dan een dichte. Maar een open deur zorgt wel voor verkoudheden aan de kassa. Baarh: "Door een goed luchtgordijn hou je in de zomer de warmte buiten en in de winter de kou. Zelfs als het waait. Als de luchtstroom maar goed is afgesteld en de grond raakt. Het moet natuurlijk niet hard gaan stormen..."Het nieuwe systeem gebruikt geen freon meer, maar gewoon water, dat wordt gekoeld of verwarmd, al naar gelang het jaargetijde.Over de primeur bij Servex: "Daar gaat men over op een nieuw systeem. Je loopt aan een kant de kiosk in, aan andere kant reken je af en ga je weer naar buiten. We hebben zowel de ingang als de uitgang afgescheiden met een luchtgordijn. Maar dat kan in alle winkels van Nederland ook, of het nou een lingeriezaak is of wat dan ook. Vooral voor nieuwe detaillisten is het interessant. Met dit luchtgordijn hebben ze geen gas meer nodig, geen dure ketel, geen radiatoren, geen onderhoudskosten. Alleen nog stroom. En dat ook nog maar een heel klein beetje..." LSA claimt een energiereductie van 60 tot 83 procent te kunnen realiseren. Normale luchtgordijnen zijn 30 procent energiezuiniger. Maar ook dat was voor maatschappelijk verantwoorde winkeliers al aantrekkelijk, ook door de mogelijkheid om gebruik te maken van de EnergieInvesteringsAftrek (EIA).

P+ webtip: LSA Air Curtains