Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 september 2008

Quicc DiVa: Elektrische bestelwagen uit Nederland

Ja, het kekke bestelwagentje lijkt inderdaad enigszins op de Smart, het door Greenpeace ontwikkelde stadsautootje waarin tegenwoordig reclamejongens en andere hippe types rondrijden. Vreemd is dat nu ook weer niet: ingenieur Johann Tomforde, de geestelijk vader van de Smart for Two, is binnen Duracar mede verantwoordelijk voor het design van de Quicc! in voorbereiding op massaproductie in 2010.

Met de Quicc! DiVa heeft Duracar ons land in ieder geval weer wereldwijd op de kaart gezet. De bestelwagen is speciaal voor het stadsverkeer ontwikkeld, daar waar de geluidsproblematiek en vaak slechte luchtkwaliteit het grootst zijn. De Quicc! DiVa stoot namelijk geen fijnstof uit, is vrijwel geluidloos en loopt, afhankelijk van de stroomprijs, een tot twee euro per honderd kilometer.

Hoe doet Duracar dat? Allereerst door het gewicht van de Quicc! Diva zo gering mogelijk te maken. Zowel de buitenkant als het chassis wordt van kunststoffen vervaardigd, als het enigszins kan van nieuwe cradle-to-cradle kunststoffen. Onder de lichte kap en het chassis zit eveneens een hele hoop hightech autotechnologie. Zo krijgt het kekke bedrijfswagentje een lithium-ion ijzer fosfaat accu of een speciaal bi-polair lichtgewicht loodaccu pakket en maakt het gebruik van bio-methanol dat via een reformer naar de brandstofcellen gaat. Daardoor kan de Quicc! DiVa, bij een topsnelheid van 120 kilometer per uur, ook volledig elektrisch rijden.

Over partijen die deze eerste bestelwagens afnemen, is Duracar aanzienlijk terughoudender. “We mikken op de zakelijke markt, expressdiensten, stadsvloten, overheden en hotelketens die hun wagenpark willen vergroenen”, zegt woordvoerder Boosten. Wie de eerste ‘launching customer’ echter wordt, daarover wilde hij niets loslaten. “Dat zie je wel in Parijs”, reageert hij glimlachend. Ook geeft hij geen namen prijs van ondernemingen die de eerste serie van driehonderd bestelwagens voor 2009 hebben gekocht. Over twee maanden maakt de onderneming bekend met welke fabrikanten het bedrijf in Nederland, België en Duitsland in zee zal gaan. “In 2010 moeten duizenden bestelwagens de band af rollen. We zullen niet zoveel als conventionele autofabrikanten investeren maar het gaat wel om serieuze bedragen”, aldus de woordvoerder.

P+ webtip: het Quicc! concept