Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 oktober 2008

BMW laat elektrische Mini los

De Mini E heeft een 204 pk sterke elektromotor aan boord, die z’n energie uit lithium-ion-accus haalt. Deze accu’s zijn ingebouwd op de plek waar normaal de achterbank zit. Er is dus geen ruimte voor passagiers achterin, maar dat heeft een Porsche ook niet.

Het maximumkoppel bedraagt 220 Nm. De elektrische Mini sprint in 8,5 seconden naar 100 kilometer per uur, de topsnelheid is begrensd op 152 kilometer per uur. Door het accupakket ligt het gewicht op 1465 kilogram. De actieradius van de E bedraagt 200 kilometer. Dat komt ook  doordat de elektromotor remenergie terugwint, waardoor de actieradius met 20 procent toeneemt.

De elektrische Mini is in 2,5 uur opgeladen via de speciale Wallbox, die de deelnemers aan het project in hun garage krijgen. De Mini E onderscheidt zich met de kleurencombinatie Dark Silver-Pure Silver (dak). Het logo laat een gestileerde stekker zien, die tegelijkertijd ook een “E” voorstelt. Het heeft de kleur Interchange Yellow. Achter het stuur komt de laadmeter in plaats van de toerenteller. Rode ledjes laten de bestuurder zien hoeveel stroom de Mini E verbruikt. Een serie groene lampjes geeft aan in hoeverre de Mini remenergie terugwint.

De geselecteerde klanten tekenen een leasecontract voor de periode van één jaar, met de optie tot verlenging. Aan zowel de west- als de oostkust van de Verenigde Staten heeft Mini een ondersteuningspunt ingericht voor het onderhoud van de elektrische componenten van deze speciale auto. De wagen wordt in München en in Oxford gebouwd. Voor het eind van het jaar rijdt dus de eerste elektrische auto zomaar in het wild rond.
P+ webtip: Eerste Mini E

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier