Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
06 november 2008

Eerste paar slokjes Senseo nu duurzaam

Sinds 2004 zijn de koffiemerken van Sara Lee – als onze Douwe Egberts, Kanis & Gunnik en de Senseo pads - steeds duurzamer geworden. Met indrukwekkende cijfers: vanaf 2004 steeg het volume Utz Certified koffie van 2500 ton naar 26.500 ton. Volgens een recent persbericht zorgt Sara Lee via het Utz label voor een verantwoord inkomen van de veelal arme koffieboeren. En worden daarbij ook milieu- en sociale criteria meegenomen.

Naast het partnerschap met Utz Certified is het Amerikaanse moederbedrijf van Douwe Egberts (uit Joure) mede-oprichter van de Common Code for the Coffee Community die de betrokkenen -  van producenten en handelspartners tot de industrie en NGO’s -  verenigt voor meer duurzaamheid in de koffiesector. Ook heeft Sara Lee met Solidaridad, de DE (Douwe Egberts) Foundation opgericht, een stichting die de leefomstandigheden van vooral de keuterboeren in het land van oorsprong verbetert.

“Onze strategie voor duurzame geproduceerde koffie is gericht op gestage groei”, zegt Stefanie Miltenburg, internationaal MVO-manager bij Sara Lee. “Na olie is koffie het meest verhandelde bulkgoed ter wereld. Om een verschil te maken, moet je je dan wel richten op de hele keten. Sinds de start van ons programma, nu vijf jaar geleden, hebben we ontzettend veel bereikt en steeds meer verschil gemaakt.”

Volgens Maud Geerbex, woordvoerder van Sara Lee Nederland, zal die trend zich doorzetten. “We willen steeds meer”, zegt ze. "Ons doel is een volledig duurzame koffie. Veel, zo niet alles, zal afhangen van de markt. Waar we het inmiddels wel over eens zijn, is dat de trend naar meer duurzame koffie zich doorzet.” Wanneer dat punt zal worden bereikt, kon ze echter niet op een datum en jaar vastzetten. “Maar wees ervan overtuigd dat we dat punt toch wel voor het jaar 2020 hebben gehaald.”P+ webtip: Sara Lee over duurzaamheid