Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 december 2008

Antoinette Hertsenberg zwaait haar consumentenzwaard

Hertsenberg heeft de moed gehad heel lastige financiële producten te onderzoeken. Als je haar vraagt, als het om geld gaat, wat de laatste tijd echt haar verontwaardiging heeft opgeroepen, komt ze onmiddellijk met de ‘woekerpolis’-schandalen waar Radar uitgebreid aandacht aan heeft besteed. De televisiemakers zochten naar de werkelijkheid achter de “Beschikbare Premie Regeling” waarin veel werknemers, zonder het te weten, via hun werkgever, voor hun pensioen hoopten te sparen. Hoopten, want wat bleek: in deze constructie ligt alle risico bij de werknemer die er dus helemaal niet zeker van is dat hij of zij na z’n 65-ste ook maar één cent terug zal zien van het ingelegde geld, laat staan van een fijn pensioen.

 P+ vroeg haar: Hoe kijk je aan tegen die financiële wereld die zo druk was met het verkopen van sprookjes en het bedenken van zeer risicovolle produkten?
Haar antwoord: “Ik denk dat het korte-termijn-denken hevig heeft overheerst. De verzekeraar dacht aan winst, net als de tussenpersoon aan z’n provisie dacht. Daardoor is de consument heel vaak op de laatste plaats gekomen: met zijn belangen is slecht rekening gehouden. Ik vind ook dat belangenorganisaties die voor die consumenten zijn opgericht, hun werk slecht hebben gedaan. Net als de vakbonden, niet goed hebben opgelet.”
 
Vraag: Hoe kan dat? De Consumentenbond is ervoor opgericht, de vakbond bestaat bij de gratie van het oplossen van problemen?
Hertsenberg: “Misschien ook omdat het goed ging. Of misschien is het naïviteit, het algehele marktdenken: de vrije markt zal alles oplossen, de klachten zouden verdwijnen. Na de PTT, kwamen Nuon en Essent en alles zou beter worden. Die klachten zijn er natuurlijk altijd gebleven, vaak verergerd, de vrije markt heeft niks opgelost.”
P+ webtip: P+ Coverstory Hertsenberg

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier