Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 december 2008

Supers ontkennen grotere winstmarge op eko-eieren

Peter van Horne van het LEI is geen onbekende in de wereld van pluimvee. Wat heet. Tijdens de vogelpestepidemie in 2003 stond hij de pers deskundig te woord. Hij heeft een hele trits wetenschappelijke publicaties op zijn naam staan. En begin dit jaar trad de senior econoom toe tot de International Egg Commission, de koepelorganisatie die de stromen voor ei en struif in kaart brengt. Dit najaar vroeg Van Horne weer eens de prijzen voor diverse soorten eieren bij GFK panel op. Dit vooraanstaande marktonderzoeksbureau registreert regelmatig aankopen van consumentenproducten bij zesduizend huishoudens. Vervolgens koppelde Van Horne die gegevens aan de kostprijs bij boer, sorteerder en supermarkt.

Hij schrok ervan. "De pluimveesector had mij de vraag voorgelegd welke kosten stijgen. Toen ik erin dook, was ik verbaasd. Waar het reguliere ei door de bank genomen vier cent marge heeft, geldt voor biologische eieren bij de supermarkten elf cent. Dat is veel meer dan ik had verwacht. Van hen zou ik dan wel eens willen weten waarom ze zoveel meer marge pakken. Biologisch is wat maatschappelijk belangrijk is. En velen willen graag duurzaam ondernemen."

Van Horne kan het antwoord niet op kostprijsoverwegingen terugvoeren. "De kosten voor een regulier, een scharrel- en een biologisch ei zijn in de supermarkt immers gelijk. Dezelfde ruimte in de schappen en geen dervingsverliezen door de hoge omloopsnelheid. Doen ze het om lagere marges op andere productgroepen te compenseren? Of denken ze gewoon dat de klant het eko-ei wel koopt, ongeacht of dat nu 20 of 35 cent per stuk is?"

De supermarkten kunnen daarop geen antwoord geven. Sterker nog, ze ontkennen het verschil in alle toonaarden. Albert Heijn is eerst het meest terughoudend.  "Wij doen geen uitspraken over onze marges. Dat is concurrentiegevoelige informatie", aldus de Ahold woordvoerder. Daarna, iets vriendelijker: "prijzen van eieren lopen van maand tot maand uiteen. We erkennen ons niet in het beeld dat het LEI schetst." Bij Jumbo en C1000 is men welswaar toeschietelijker maar doemt hetzelfde plaatje op. Jumbo: "De marges van biologische en gewone eieren liggen bij ons vrij dicht bij elkaar." En bij C1000: "Wij hebben geen hogere marge op biologische eieren."

Steken de supermarkten hun kop nu in het zand, denkend dat het de klant niets uitmaakt? Of kiezen ze eieren voor hun geld als Pasen nadert? P+ webtip: Peter van Horne & IEC

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier