Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
16 januari 2009

Method: cradle to cradle schoonmaakmiddel

Het ontstaan van de schoonmaakmiddelen van Method is een succesverhaal, vergelijkbaar met dat van William McDonough en Michael Braungart, oprichters van de C2C (cradle-to-cradle) beweging. Bijna twee jaar geleden staken Eric Ryan, een joviale, kleine marketing goeroe met een indrukwekkende staat van dienst, en Adam Lowry, een ernstige, lange milieuingenieur die nog aan het vooraanstaande Carnegie Instituut in Washington verbonden was, de koppen bij elkaar. De kameraden uit highschool wisten in mum van tijd een bedrijf op te zetten dat medio vorig jaar al 75 miljoen dollar aan omzet draaide. En Method slaat zijn vleugels uit, eerst naar het Verenigd Koninkrijk (en later wellicht naar de rest van de EU).. Het doet dat met een aansprekende campagne en website.

Want daarop valt een groot gedeelte van Methods succes terug te voeren: de combinatie van een bijzonder sterk milieubewustzijn aan een uitgekiende marketing voor de Amerikaanse, en nu ook Engelse cultural creative, hoogopgeleide mensen tussen de 25 en 45 jaar die het leven ook met humor bekijken. En van dat laatste weet Eric Ryan veel. Uitgekiend als de dertiger is, heeft hij een mooie package-deal met Microsoft gesloten waarvan beide partijen profiteren: Microsoft werpt iets van hun wat oubollig wordende imago af dankzij de Monthy Python achtige clip van Method, over elkaar buitelende stripfiguren, plaatjes, gekke gezichten en de weirde professor Ryan. Be weird, be different, luidt de Method slogan dan ook.

Maar eerst en vooral: people against dirty, de slogan waarvan Method hun handelsmerk heeft gemaakt. Alle oppervlakten kunnen met Method gereinigd worden, ook de aardse, zo staat er in hun humanifesto te lezen. Op de Engelse website roept het bedrijf zich tot een e.o.m.e.d. uit. Oftewel: equal opportunity for environment and design. Vorm en functie gaan bij het bedrijf hand in hand. Niet zonder reden heeft Method de wereldberoemde designer Joshua Handy aangetrokken. De ontwerpen van hun schoonmaakproducten kunnen daarmee zo in het vooraanstaande MoMA (Museum of Modern Art) worden tentoongesteld.

Ryan en Lowry hebben zich vanaf vorig jaar tevens opgeworpen als ware pleitbezorgers voor werkelijk schone schoonmaakproducten. De twee hebben een geestige handleiding voor de schoonmaakindustrie geschreven. Met hun serieuze kwinkslagen en grondige aanpak heeft dit boek - Squeaky Design - de potentie uit te groeien tot het kaliber Cradle to Cradle van Braungart en McDonough. Het is niets meer of minder een methode om je huis van alle gif te ontdoen. En, je weet, als je huis eenmaal schoon is, verdwijnen andere problemen vaak ook… P+ webtip: Method

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier