Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
27 januari 2009

BiD Network: Hoe je van lorren prijswinnende designtassen maakt

Opmerkelijk originele genomineerden ook dit jaar weer. De tweedeprijs winnares bijvoorbeeld, de Boliviaanse Viviana Ibarra. Haar babietje was allergisch voor werkelijk alle voeding die ze probeerde te geven. In wanhoop ging ze op zoek naar plaatselijke voedingsstoffen uit de Andes. Ze probeerde ook de “cereals” quinua en amaranth, die niet tot vervelende reacties leidden. Als mooiste bewijs van haar welslagen had de onderneemster haar moeder en haar oergezonde dochter meegenomen. “Kijk zelf”, wees ze. “Ziet ze er gezond uit of niet? Ze kan nu zelfs alles eten en drinken!” En haar recepten hebben inmiddels de vorm van een Boliviaanse baby-voedingslijn, bestaande uit dranken, puree en compotes. Zeg maar: een nieuwe Olvarit voor de Andeslanden, met plaatselijke biologische ingrediënten. Omdat er vraag naar is, wil Viviane professionaliseren, machines kopen. Bezoekers gaven haar raad, ook op het gebied van goed steriliseren van de flessen en voedselveiligheid.

De meeste kandidaten zoeken hun bedrijven toch wel in de agro-foodsfeer, wat niet zo gek is in arme landen, waar vaak niet veel meer is dan agrarische bedrijfsvoering. Het is niet voor niets dat de Rabobank sponsor is, naast een ontwikkelingsorganisatie als ICCO, die zich ook al sterk op plattelandsontwikkeling richt. Maar toch zijn de nieuwste inzendingen opvallend origineel, zoals Michael Gravina uit Mozambique. Hij vond een oplossing voor het probleem dat wilde olifanten de vijanden van boeren zijn, door hun oogsten op te eten en te vertrappen. “We ontdekten dat er een ding is waar olifanten een hele grote hekel aan hebben, zelfs met een grote boog omhoog lopen. En dat zijn chilipepers. Dus planten we die aan.” Gravina laat boeren nu een brede haag van rode peperstruiken om hun velden verbouwen en maakt van de oogst een eigen chillisaus, vergelijkbaar met de kleine flesjes Tabasco. Deze merkfabrikant hielp zelfs mee met de testen. Inmiddels is Gravina zo ver dat hij met een investering van 500.000 dollar een productie-eenheid voor zijn Elephant Pepper kan opzetten. Wie gelooft in hem? In ieder geval de jury van de Nature Challenge, die hem een prijs toekende.

De BiD Challenge toonde in Rotterdam slechts een topje van de ijsberg aan inspirerend ondernemerschap uit arme landen. Er zijn inmiddels 8.500 businessplannen verzameld, in tien landen. Op de website van het BiD Network zijn ze allemaal te vinden. Hier ter illustratie de bovenstaande voorbeelden.

P+ webtip: Designtassen uit lompen
P+ webtip 2: Babyvoeding uit Peru
P+ webtip 3: Olifanten haten chili