Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 februari 2009

Pallas eerste tapijttegel Desso volgens Cradle to Cradle principes

Desso, in 1993 door Deutsche Linoleumwerke van de beurs gehaald, werd in 1998 door Armstrong Industries (VS) overgenomen. In april 2007 volgde een management buy-in door NMP capital (Nederlandse participatie maatschappij) en het huidige Nederlands/Belgische management. Meteen na de overname nam Kranendijk, afkomstig uit de top van onder andere Procter and Gamble, het portfolio maar eens even goed onder handen. Winstgevende producten bleven erin, verliesgevende gingen eruit. Op dit moment richt Desso zich vooral op leisure en travels (vliegtuigen en hotelketens), kunstgras (voor onder meer Arsenal, AZ en Real Madrid) en de zakelijke markt voor tapijttegels (zoals kantoren).

Nu was Kranendijk de principes van duurzame bedrijfsvoering wel bekend. "Duurzaamheid is gewoon onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Na een eerste inventarisatie brachten we in november 2007 ons groenboek uit. Maar dat richtte zich vooral op eco-efficiency, bijvoorbeeld op volledig hergebruik van water in 2010. Vrijwel tegelijkertijd kwam ik in aanraking met Cradle to Cradle, na een VPRO documentaire in 'Tegenlicht'. Daarvan was ik dermate onder de indruk dat ik onmiddellijk contact met Michael Braungart heb gezocht", zegt Kranendijk.

Braungart, naast McDonough een van de oprichters van Cradle to Cradle, was compleet verrast toen Kranendijk naar voren bracht het hele bedrijf volgens hun C2C principes te willen inrichten. Maar Braungarts team ging met plezier aan de slag, voerde een materialen analyse uit en stelde een uitfaseringsplan voor giftige stoffen op. Daarin heeft Desso dit jaar volgens Kranendijk al veel vooruitgang geboekt. "Hoewel composteerbare tapijten natuurlijk de top voor Cradle to Cradle zijn, zien we toch de meeste mogelijkheden in de technologische sfeer. Daarin ligt immers het grootste volume. Met Van Gansewinkel zijn we nu bezig een take-back systeem op te zetten. Klanten kunnen hun vloerbedekking, of delen daarvan, in vijf tot zeven jaar door ons laten terugnemen", zegt de Desso directeur.

Daarnaast onderzoekt Desso met partners en toeleveranciers op dit moment nieuwe, innovatieve vormen van recycling. "Veel recycling is behoorlijk ongezond. Volgens Braungart zorgt gebruikelijke PVC-recycling voor kankerverwekkende stoffen in de lucht. Down-cycling dus. Met mechanisch scheiden kan je slechts de donkere kleuren, pakweg 70 procent, opnieuw gebruiken. Met depolymerisatie heb je dat niet. Dat proces levert blank garen op waarmee we alle kleuren kunnen voeren en tot bijna 100 procent van het garen in nieuwe producten kunnen terugbrengen."

Cradle to Cradle reikt echter verder dan alleen de technologische sfeer. Desso is, net als InterfaceFLOR, dan ook druk bezig met research naar biologisch afbreekbare stoffen. Voor de stabiliteit in tegels wil Desso bijvoorbeeld kalk door vermalen aardewerk vervangen. Ook loopt er onderzoek naar het gebruik van eierschalen en papier. En tenslotte komt de fabrikant nog dit jaar met twee nieuwe producten die composteerbaar zijn. Aan een mission zero doelstelling zoals InterfaceFLOR, gaat Desso echter niet beginnen. "Daar geloven we niet in. Iedereen stoot immers CO2 uit, bijvoorbeeld als je naar je werk gaat", besluit Kranendijk. P+ webtip: Desso

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier