Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
01 maart 2009

Impaction symposium over duurzaamheid in recessietijd

De visie van reclameman Van Kralingen: “Het bedrijfsleven heeft een Pavlov-reactie op de crisis: de prijzen verlagen. Maar we zouden nu juist heel anders moeten reageren, met creativiteit. Waarom? Omdat de consument sceptischer is geworden en gewoon meer verwacht. Iedereen moet zijn  creatieve versnellingsbak dus opschakelen in plaats van uitschakelen. We moeten in rap tempo veel ideeën boven tafel te krijgen. Eigenlijk dagen we de ondernemers daarin uit. We zeggen: dit kan allemaal beter, doe je mee?”

In het boek van vader en zoon Van Kralingen wordt de Wet van Verbondenheid opgevoerd. De auteur: “Die zegt dat je moet zorgen dat je goed verbonden bent met de emoties van de consument. De consument is zeer snel veranderd. Dus moet je proberen hem of haar extra goed te begrijpen. En te paaien. De Wet van de Dwarsliggers gaat daar dieper op in. Deze zegt: hou je creatieve dwarsliggers en andersdenkenden binnenboord. Als je die kwijtraakt, dan verlies je het belangrijkste wapen in het overleven van deze crisis.”

Rogier van Kralingen is mede auteur van het boek De Groeimotor en mede oprichter van innovatie consultancy INNOA. Ook is hij bedenker van de theorie Nieuwe Wegen Naar De Mens, een paradoxaal en nog nieuwe visie over wat media nu daadwerkelijk teweeg brengen bij de mens. Daardoor is hij actief betrokken bij veel startup initiatieven in nieuwe media. Zijn broer Roland van Kralingen is de oprichter van TBWA in Nederland, Spanje en Tokyo. In 1993 startte hij de PositioneringsGroep en later High Value. Op dit moment staat hij aan het hoofd van marketinginnovatiebureau Innoa, en is organisator van het evenement Innoday. Hij is partner bij Sage, een in Boston gevestigde consultancy en werkt regelmatig in de VS.

Het Impaction Symposium kende vorig jaar een primeur, met de speurtocht naar de mogelijkheden om “snoepreisjes” (officieel bekend als incentives) om te zetten naar zinvolle bedrijfsreizen en uitjes. Het begrip “maatschappelijke snoepreisjes” werd hier uitgevonden, een term die doorgalmde tot in Adformatie en het tijdschrift Feestelijk Zakendoen door. In deze tweede aflevering zoeken de sprekers naar het actuele thema van dit moment: maatschappelijk ondernemen en meerwaarde in recessietijd. Ook dit jaar presenteert Jan Bom dit symposium, hoofdredacteur van P+.

P+ webtip: Impaction Aanmelding Symposium