Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
10 maart 2009

CentiQ: Jongeren minst goed voorbereid op recessie

Voor jongvolwassenen komt de crisis al een stuk dichterbij, weet Millward Brown-directeur Henk Schulte, die namens de Delta Lloyd Groep Foundation onderzoek deed naar jongeren en geld. “Als je achttien bent, krijg je ineens te maken met een verplichte ziektekostenverzekering. Als je ook nog collegegeld en huur moet betalen en daar niet op voorbereid bent, kun je ineens flinke schulden opbouwen. Ook voor hen geldt dus: wees altijd voorbereid op verandering. Hoe rigoureus die ook mag zijn.”

-CentiQ ontdekte dat:
- 41 procent van de Nederlanders niet goed is voorbereid op een forse inkomensdaling of forse uitgave bij echtscheiding, werkloosheid of arbeidsongeschiktheid.
-bijna 10 procent van de Nederlanders aan het eind van de maand geen geld over heeft.

Verzekeraar Delta Lloyd waarschuwt niet alleen jongeren. Met name vrouwen krijgen hulp bij het leren doorgronden van financiële producten. Vrouwen vormen een aparte (doel)groep als het gaat om financiën. Historisch gezien zijn vrouwen niet erg betrokken bij financiële zaken. Ze droegen financieel immers nauwelijks bij en hadden zodoende ook weinig met verzekeren, sparen, beleggen en pensioenen van doen. Steeds meer vrouwen hebben tegenwoordig echter een inkomen dat wezenlijk van belang is voor het reilen en zeilen van het gezin of huishouden. Dat betekent dat zij er ook goed aan doen meer van financiële producten en hun eigen financiële situatie te begrijpen. “Vrouwen vertellen ons: Het knaagt gewoon dat ik niet weet hoe die financiële producten in elkaar zitten. Daar proberen wij op in te springen”, zegt Elsbeth Bouwman, die onder de vlag van Delta Lloyd samen met haar collega Mariëlla den Boef Eve and Co heeft opgericht. Eve and Co is een pilot gericht op hoogopgeleide vrouwen. Financiële producten zijn an sich natuurlijk niet anders voor vrouwen dan voor mannen, maar vrouwen hebben een andere manier van denken, stelt Bouwman. “Waar mannen vaak meer aandacht hebben voor de losse stukjes, als pensioen, hypotheek en arbeidsongeschiktheidsverzekering, richten vrouwen zich meer op het geheel. Zij willen advies over het totaalplaatje.” Bouwman: “Ze zoeken vaak ook naar herkenning: hoe doen andere vrouwen dat?”

P+ webtip 1: Artikel P+ over jongeren in de recessie

P+ webtip 2: Eve and Co

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier