Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
14 maart 2009

Marleen Janssen Groesbeek actualiseert allereerste MVO-boek Nederland

Marleen Janssen Groesbeek (1963) is een van de drie journalisten op de Duurzame 100. Rob van Hattum (1955) van de VPRO staat er ook op, maar hij is geen fulltime programmamaker, maar ook directeur van Nemo. Teun van de Keuken (1971) van de RVU werd vooral bekend door het lanceren van de slaafvrije chocoladereep Tony Chocolonely. Ooit was Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu ook journaliste, onder ander voor FNV Magazine, het tijdschrift van de vakbeweging dat 1,3 miljoen lezers telde.

Niet op de lijst van Trouw staat Jan Bom, hoofdredacteur van P+. Maar hij zat in het expertteam dat de namen verzamelde en 100 mensen uitkoos. Voor een aantal mensen uit de Duurzame 100 leverde hij Trouw ook de mini-biografietjes. Ook die van Marleen, die als columniste aan P+ is verbonden (Alle columnisten van P+ staan in de top 100, ook Willem Lageweg van MVO Nederland, bouwkundige Anke van Hal en Matthijs Bierman van Triodos Bank). Bij de doop van het nieuwe boek van Marleen sprak Bom het volledige stukje uit dat hij bij Trouw had ingeleverd. Hij onthulde dat “mijn paukenslag”, zijn laatste zin, daar uit geschrapt was.

De mini-bio: “Het allereerste boek in Nederland over maatschappelijk verantwoord ondernemen staat op naam van journaliste Marleen Janssen Groesbeek. Dat was in 2001. Zo vroeg was deze redactrice van Het Financieele Dagblad er al bij. Het tekent de econome dat ze dit onderwerp nooit meer los heeft gelaten, ook al stond ze er bij haar krant in het begin vrijwel alleen voor. Als ze op de redactie weer eens een rondje deed om plastic koffiebekers uit de papierbakken te vissen, kreeg ze van collega’s opmerkingen naar het hoofd als: Zo, weer aan de aflaat bezig?"Verder: "Dat eerste boek is inmiddels geactualiseerd en de econome heeft inmiddels heel wat andere titels gepubliceerd. Janssen Groesbeek geniet in financiële kringen als pensioenfondsen groot respect, en wordt gevraagd uit te leggen waarom duurzaam beleggen voor een fonds meerwaarde kan creëren. Ze publiceert ook in andere media columns, presenteert congressen en werkt mee aan televisieprogrammas.”

De laatste zin: “Voorzitter Bernard Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW doet altijd alsof hij haar niet ziet op recepties en partijen.”

Het volledig herziene boek uit 2001 is uitgegeven bij Uitgeverij Business Contact in Amsterdam.

P+ webtip 1: Business Contact

P+ webtip 2: Duurzaam uitgeven

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier