Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
17 maart 2009

Abonnee 10.000: unieke Binnenstadservice voor winkeliers

Von Heyden is een originele geest. Eerder bedacht hij als tussenpersoon het concept van de autoverzekering waarbij de verzekerden konden kiezen voor reparatie met tweedehands materialen, plus CO2-compensatie. Dit concept wordt inmiddels door tal van grote verzekeraars en banken aangeboden. De Binnenstadservice is dit keer voor de logistieke wereld een volstrekt origineel idee. De prijswinnaar deed zijn onderzoek grondig: “In diverse binnensteden wordt het aantal vervoersbewegingen gemeten. De metingen bevestigen dat het overgrote deel van de transportbewegingen plaats vindt ten behoeve van de zelfstandige winkelier. Het grootwinkelbedrijf neemt een heel beperkt deel van de transportbewegingen voor haar rekening. De voertuigen zijn weliswaar groot maar zijn optimaal beladen, ze komen op een vroeg tijdstip en slechts enkele malen per week.”

Zijn analyse: “Verbetering in de distributiesituatie moet beginnen bij de winkelier. Bij de winkelier die zijn afleveradres verlegt naar het adres van Binnenstadservice, net buiten het stadshart. Vervolgens worden de goederen voor de binnenstad slim gebundeld en schoon vervoerd, bij voorkeur door elektrische voertuigen. Alle goederen die op bestelling worden gekocht, kunnen in de toekomst ook direct vanuit Binnenstadservice worden afgeleverd bij de consument. Deze goederen komen de binnenstad niet meer in. Daar staan alleen nog showmodellen, als het om grote aankopen gaat. Maar ook de voorraad van bijvoorbeeld een wijnhandel kunnen wij op een goedkopere plaats dan in het winkelhart beheren.”

Als het aan Von Heyden ligt, is de winkelier niet langer meer het slachtoffer van pakketdiensten, maar de regisseur van de eigen voorraden. Binnenstadservice gaat daarom mee in de openingstijden van winkeliers. “Het servicepunt wordt minimaal van 8.00 tot 18.00 uur bemand en op termijn zelfs 24 uur per dag. Door de combinatie van services aan de winkelier, hun klanten en de transporteurs, kunnen de medewerkers efficiënt worden ingezet. Als er geen transporteur komt lossen, kan de medewerker voor aan de balie goederen uitleveren aan een klant of orders gaan verwerken in het magazijn.”

P+ webtip: Binnenstadsservice

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier