Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
18 maart 2009

Cadbury koopt tien keer meer fair trade chocolade in dan Verkade

De Tropical Commodity Coalition (TCC) is de voortzetting van de oude Koffiecoalitie, die haar werkveld heeft uitgebreid naar de thee- en cacaosector. Vanuit Den Haag onderzoeken Bärbel Weiligmann en haar collegae nu dus meerdere ketens. In de gloednieuwe Cocoa Barometer 2009 lezen we: "De groei van duurzame chocolade zet door in 2009 en 2010, maar een aantal grote bedrijven blijft nog achter." Alle lof van deze NGO voor Verkade en de Britse chocolademakers. “De beslissing van Cadbury betekent ook dat zij met 34 miljoen euro in 10 jaren 500.000 boeren in Ghana ondersteunen.”

Maar wat doet het familiebedrijf Mars? En de Zwitsers van Nestlé? Uit de barometer: “Zij nemen deel aan een het ontwikkelen van een standaard samen met Utz Certified (die dit eerder deed voor de koffiesector). Maar tot nu toe is er geen enkele toezegging gepubliceerd dat er vervolgens ook daadwerkelijk gecertificeerde volumes cacao ingekocht gaan worden. Terwijl er naar verwachting toch 36.000 ton in 2010 beschikbaar zal komen.” De coalitie ziet dit als een gemiste kans. Utz gaat volgend jaar van alle labels veruit de meeste productie opleveren, bijna drie keer zoveel zelfs als de fairtrade-organisatie. Niet fairtrade, maar het eco-label staat nu nog wereldwijd op de eerste plaats als het om volume gaat, met 20.000 ton biologische cacao.Ook Kraft loopt niet erg hard, ook al wordt er met de Rainforest Alliance samengewerkt. Ook dit certificatieprogramma belooft volgend jaar volumes met geoormerkte cacao te gaan leveren. In Engeland beperkt Kraft zich voorlopig tot het verkopen van chocolademelk met het Rainforest Alliance-label, net als Mars, trouwens.Er gloort dus hoop voor de chocoladeboeren en plantagewerknemers in Ivoorkust en andere West-Afrikaanse landen, waar de cacaostruiken groeien. De TCC waarschuwt wel dat er een gigantisch trainingsprogramma voor alle betrokkenen moet komen, anders gaan er zelfs tekorten aan duurzame bonen dreigen.P+ webtip: Cocoa Barometer 2009 (PDF)

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier