Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
04 april 2009

14e Gouden Wet Recessiemarketing: Samenwerken

De jonge marketeer raadde op het symposium alle aanwezigen aan om deze recessietijd “goed te gebruiken”. Van Kralingen: “Benut deze tijd dat het allemaal wat minder hard loopt, om na te denken. Uit veel onderzoek blijkt, overdonderd zelfs, dat de innovatiekracht van het eigen personeel altijd het hoogste is. Waarom? Het personeel wil ook beste beentje voorzetten.”

Het slechte voorbeeld in recessietijd is een bedrijf dat nu stopt met een bestaand maatschappelijke programma?
Van Kralingen: “Soms moet dat, soms kom je daar niet onderuit. Als bedrijven een heel duur programma hebben ingezet, vinden ze zelf ook verschrikkelijk. Het hoeft geen greenwashing te zijn geweest. Daarom is het verstandig om nu snel geld te verdienen met beter gemotiveerd personeel dat op korte termijn groene innovaties bedenkt. Op lange termijn komen daar grotere innovaties uit voort.”

Wat is een incentive in dit kader?

“Alles wat medewerkers motiveert en inspireert. Je kunt je voorstellen dat het voor teambuilding beter werkt om met zijn allen een school te bouwen, dan om te gaan golfen. Ook al is golfen nog zo leuk. Je raakt geïnspireerd omdat je samen iets maakt, je creëert iets goeds. Daar haal je voldoening uit."

P+ webtip: Impaction

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier