Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
24 april 2009

Consument maakt van Rootz per ongeluk babydrankje

Deborah gelooft niet dat toevalligheden echt toevallig zijn. “Ik liep al een tijdje met naam Rootz in mijn hoofd, maar ik kon niet beslissen. Op een avond ging ik voor de eerste keer naar de producent om mijn recept op schaalgrootte te krijgen. Het was al laat toen ik vertrok. Ik raakte de weg kwijt en op een zeker moment doemde er een naambordje op. Norg in Drenthe. Dat was de plaats waar ik ben geboren! Dat ik op dat moment zo letterlijk bij mijn eigen roots uitkwam, was voor mij het teken dat ik op de goede weg zat, dat ik dit moest doorzetten. En ook dat die naam Rootz goed was. Die zekerheid was voor mij heel belangrijk, want mijn meeste studiegenoten zeiden: Deborah, hou daar toch mee op, ga een baan zoeken.”

Rootz purefruits is een bijzonder drankje. Het is een beetje dikkig. Je zou het liefste met je vinger het flesje aan de binnenkant schoonvegen. Is het geheim van de smaak de gekiemde tarwe, een ingredient dat je niet in andere smoothies tegenkomt? Deborah Post: “Je drinkt gepureerd fruit verrijkt met tarwegras. Het product is een goed ontbijt en een echt gezond tussendoortje. Het bedrijf gebruikt hiervoor zongerijpt biologisch fruit dat direct van de boom de blender ingaat. Onze appels worden niet te vroeg geplukt om in koelcellen lang goed te kunnen houden. Ik heb er heel veel extra moeite in gestoken om dat moment van beste smaak te pakken. Zo gebruik ik ook alleen rijpe mangos, die ter plekke in Peru worden gepureerd. En dan natuurlijk tarwegras, oftewel gekiemde tarwe, die kiemkracht en bladgroen bevat. Het zit vol zonne-energie. Rootz is ongekoeld houdbaar omdat het kort verhit is, te vergelijken met het wecken zoals oma dat deed. Rootz purefruits wordt ambachtelijk geproduceerd met duurzame energie van windmolens en zonnepanelen.”

Hoe komt Deborah nou weer van dat baby-imago af? Ze legt zich er niet bij neer en gaat proberen er steeds oudere doelgroepen bij te pakken. “Ik doe graag op scholen voor hoe je fruit kunt blenden, vooral appels. Ik droom van grote biologische appelboomgaarden. Ik laat kinderen proeven hoe lekker dat is. Zodat ze dit zelf gaan doen en in een potje aan de buurvrouw verkopen.” Met Flevosap gaat ze een biologische appelsaplijn in de markt zetten.

P+ webtip: Rootz

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier