Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
16 mei 2009

Plakkies zijn hippe slippers, geen goededoelendingen

De slippers gaan de concurrentie aan met de populaire Birkenstock-slippers. “De Plakkies moeten een hip modemerk worden en geen goededoelenslipper”, zegt een van de initiatiefnemers, Arnoud Rozendaal (22), student Lucht- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft in dagblad Trouw.

De slippers worden gemaakt door met name vrouwelijke werknemers in de fabriek Ubuntu Plakkies in Durban. Ze bestaan uit afgedankte autobanden, die anders gedumpt zouden worden in de omgeving. Het project biedt 70 mensen een baan, een maaltijd, informatie over hiv-preventie en aidsremmers: 30 procent van de mensen is hiv-geïnfecteerd. Elke werknemer kan van zijn of haar salaris ongeveer tien familie- c.q gezinsleden onderhouden. De winst van de onderneming vloeit terug naar projecten van Kidsrights voor aidswezen in Zuid-Afrika.

Het Nederlandse ingenieurs- en adviesbureau DHV is een van de hoofdsponsors van het project en organiseerde onlangs de opening van de fabriek in Durban, waar ook staatssecretaris Frank Heemskerk (EZ) en minister Bert Koenders (OS) acte de presence gaven. DHV-bestuursvoorzitter Bertrand van Ee onderstreepte tijdens de opening het belang van community development. “Dit is het nieuwe ontwikkelingswerken.”

Een dag na deze opening werden de slippers op de Dam gepresenteerd tijdens een ‘”slippershow” met bekende Nederlanders. De Plakkies kosten 39,95 euro. Onder te koop in de Bijenkorf

P+ webtip: Website over de plakkies

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier