Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
06 juni 2009

Ricoh MVO-Scriptieprijs: Wetenschappelijk bewijs voor belang van de kartrekker

De winnares, afkomstig uit Frankfurt, Duitsland, is erg enthousiast over het winnen van de prijs; “Ik ga meteen door naar Amsterdam om het winnen van de prijs met mijn Nederlandse vrienden te vieren. Mijn bachelor-scriptie, waar ik maanden aan had gewerkt, verdween zo maar in de lade. Ik dacht: dat mag me niet meer gebeuren, al die moeite voor niets. Daarom is het zo geweldig dat er met deze prijs aandacht voor mijn Master Thesis is. Ik heb heel veel aan Nederland en de Universiteit van Amsterdam te danken. Voordat ik hier kwam om mijn studie af te ronden, had ik nooit eerder van het concept van People Planet Profit gehoord. En ik heb in Nederland geleerd in groepen samen te werken. In Duitsland studeer je heel individueel, je doet alles voor jezelf alleen. Van die vaardigheid heb ik nu al heel veel plezier.”

Ricoh loofde ook een tweede en derde prijs uit. Kris Spierings ontving voor haar scriptie over de mislukte stakeholderdialoog over een duurzame mosselcultuur in de Waddenzee de tweede prijs. De derde prijs ging naar Gijsbert van de Vuurst, die beschreef wat de invloed van multinationals is op de nationale economieën van de ontwikkelingslanden waarin ze actief zijn. De vakjury bestond dit jaar uit Lars Moratis (directeur CSR Academy), Jan Bom (hoofdredacteur P+), Mark van der Veen (lector MVO aan HES Hogeschool Amsterdam) en juryvoorzitter Martijn Wecke (HR Director Ricoh).

Dit is het derde opeenvolgende jaar dat  Wecke, Human Resources director bij Ricoh, de MVO Scriptieprijs uitloofde. Eerst uit naam van Nashuatec, na de naamsverandering nu als vertegenwoordiger van Ricoh. “We zijn onder de indruk van de inzet die studenten hebben getoond om het effect van MVO binnen het bedrijfsleven uitgebreid te onderzoeken en te beschrijven in hun scripties. Pfisters scriptie blinkt uit door haar onderwerp en aanpak. Het is verfrissend dat het onderwerp niet alweer multinationale ondernemingen beschrijft, maar dat de aandacht nu uitgaat maar naar het MKB. Dit is zeer belangrijk, want dit is de ruggengraat van de Nederlandse economie. Dankzij Pfisters scriptie is duidelijk geworden dat het welslagen van een MVO beleid niet afhangt van de sector waarin de onderneming zich bevindt, maar bijvoorbeeld van het enthousiasme en inzet van managers die het beleid uitvoeren.”

Ricoh wil met deze scriptieprijs studenten motiveren dat zij later, als werknemers bij bedrijven, MVO inzetten als management- en strategische tool. De Ricoh MVO scriptieprijs wordt vanaf 2007 uitgereikt.

P+ webtip: Master Thesis van Anika Pfister