Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
19 juni 2009

Elektronische reddingsactie voor Tanzaniaanse bloemenboeren

De afgenomen vraag naar bloemen (met name rozen) en groenten uit Tanzania valt samen met de crisis in de wereld waarin consumenten hun prioriteiten in consumptie hebben gewijzigd. De prijzen voor bloemen uit Tanzania zijn met 40 tot 50 procent gedaald en die van groenten met 25 tot 30 procent. eFresh.com stelt de Tanzanianen in staat wereldwijd en zonder belemmeringen zaken te doen. Hans Robben, CEO van GET Holding: “Wij wilden natuurlijk helpen, maar tevens laten zien wat het betekent voor een ontwikkelingsland om de gehele agrarische productie en exporteurs elektronisch in staat te stellen om met inkopers uit de gehele wereld te kunnen handelen. Wist u dat 30 procent van de wereldvoedselproductie verloren gaat omdat vraag en aanbod elkaar niet op tijd vinden? Daarom wilden wij eens laten zien wat het verschil is door een mooi voorbeeld te stellen, en hopen dat andere landen het voorbeeld zullen volgen.”

Volgens directeur Jacqueline Mkindi van Tanzaniaanse Horticulture Associatie (TAHA) is markttoegang in de breedste zin “vitaal voor producenten, juist nu die door de impact van de wereld crisis het hardst worden getroffen. De hulp van eFresh.com aan de producenten in Tanzania komt precies op het juiste moment, nu we toegang tot kopers het hardst nodig hebben.”

GET Foundation, een onderdeel van GET Holding, zet zich in voor gelijke markttoegang van kleine boeren en coöperaties in ontwikkelingslanden. Inmiddels hebben circa duizend boeren uit ontwikkelingslanden via GET Foundation direct toegang tot de internationale markt. eFresh.com is het grootste wereldwijde informatie-, handels- en transactieplatform voor de versgoed-industrie en kent groeicijfers van 400 procent per jaar. Het stelt producenten in staat op rechtstreeks te handelen met inkopers waar ook ter wereld. Het systeem is ‘real time’ en berekent geen commissie.

P+ webtip: Get Holding