Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
25 juni 2009

BAS Consultancy houdt kwaliteit op de bank

Zo’n 80 procent van de kosten zit bij Bas Consultancy in het personeel. “We hebben onze fee earners tegen het licht gehouden en dan met name degene die zonder opdracht op de bank zaten. We hebben gekeken welke het meest geschikt waren en welke vakinhoudelijk niet goed genoeg waren. Van die groep hebben we een lijstje van vijftien mensen gemaakt, verdeeld over de consultants, de verkoop, marketing en HR-afdeling en de echte overhead binnen het over all personeel. Daarvan moesten er tien weg. Begin februari hebben we de eerste ontslagronde uitgevoerd.”

Arensman koos ervoor niet de gang naar de rechtbank te maken. “We zijn met die vijftien mensen rond de tafel gaan zitten en hebben gezegd dat we graag afscheid van hen wilden nemen met een financiële regeling. Zo’n 70 procent van deze groep nam het aanbod aan, de rest is gebleven. Onze mensen komen vrij gemakkelijk aan de bak. Een deel van hen zat al vrij lang op de bank en was opgelucht dat er nieuw perspectief was. We boden ze zo’n twee maanden salaris aan en ze behielden het recht op een uitkering. Het ging allemaal om hoogopgeleide financials. We zijn ze na vertrek blijven volgen. Zelfs de moeilijkst plaatsbare mensen vonden al snel een nieuwe baan.”

Het was, zegt Arensman, de keuze tussen winst of omzet. “Als ik veel bankzitters heb, maak ik geen winst meer. Toch heb ik ervoor gekozen de winst te laten gaan om zoveel mogelijk mensen in dienst te houden. Want als de economie straks aantrekt, heb ik heel veel mensen paraat. Dat heeft inderdaad consequenties. Voor mij betekent het dat ikzelf als directeur-eigenaar dit jaar geen loon krijg. Daar is in voorzien.”

Arensman ziet het afscheid nemen van medewerkers als een onoverkomelijk kwaad: “Als ik niet een aantal mensen ontslagen had, zou de continuïteit van het bedrijf in gevaar zijn gekomen. Dat is het verschil tussen soft en sociaal. Je moet niet soft zijn tijdens de crisis, maar je moet wel sociaal blijven.” En hij trekt lessen uit de klap die BAS Consultancy heeft moeten verduren. “We moeten voortaan altijd streng blijven op de kwaliteit van het personeel. Dat hebben we in het verleden niet voldoende gedaan. We dachten: er is vraag genoeg dus ook deze persoon kunnen we wel kwijt. Zo mogen we dus niet meer denken.”P+ webtip: Arensman in P+