Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
20 augustus 2009

Atsma trapt in opzetje Telegraaf ten koste van Llink

In de Telegraaf van hoofdredacteur Sjuul Paradijs vandaag wordt de al lang bekende conclusie van een visitatiecommissie aangehaald, die stelde dat Llink geen toegevoegde waarde voor het omroepbestel zou hebben. “Geen toegevoegde waarde heeft”, stelt de Telegraaf resoluut. Maar dat is niet waar. LLink dient de commissie uitvoerig van repliek, zie de weblink onderaan. We kunnen ook zeker niet in de toekomende tijd spreken. De nieuwe directie en Raad van Toezicht van omroep Llink gaat de inhoudelijke koers drastisch veranderen en richt zich nu en in de toekomst op de Cultural Creatives, in Nederland ruim 1,8 miljoen mensen bij elkaar. Het zijn consumenten die een duurzame leefstijl nastreven en media nodig hebben die hen daarin ondersteunen en meezoeken. P+ bracht Paul Ray, de “bedenker” van de Cultureel Creativen, jaren geleden naar Nederland. Sindsdien hebben grote en kleine bedrijven en organisaties hun marketing scherper afgesteld op de behoeften en drijfveren van deze stevig groeiende subcultuurin de Westerse samenleving. Ook de winst van president Obama kan deels verklaard worden uit de opkomst van de Cultural Creatives, die vaak als een spin in het netwerk van organisaties zitten. Wakker Nederland heeft juist de grootste mediategenstander van Obama als grote voorbeeld gekozen, Fox.

Wat De Telegraaf niet vermeld, is dat de nieuwe leiding van omroep Llink in staat is snel financieel orde op zaken te stellen. Er wordt nu al zuiniger gewerkt dan de bezuinigingsbegroting aangeeft. Met 156.000 leden is Llink nog steeds twee keer zo groot als de aspirant Telegraaf-omroep, die op eigen website verkondigt op 1 april (?) 70.000 leden te bezitten. Op de website van Wakker Nederland blijkt een van de meest gestelde vragen van websurfers te zijn: “Wat is de relatie tussen De Telegraaf en Wakker Nederland?” Het antwoord luidt: “De vereniging Wakker Nederland is een volkomen onafhankelijke democratische vereniging, waarin de leden de dienst uit maken. De Telegraaf draagt Wakker Nederland een warm hart toe, en helpt de vereniging in de beginfase. Zo snel mogelijk wordt door de leden een Ledenraad gekozen, die zal toezien op het onafhankelijke democratische gehalte van de vereniging.”

Jaja. Na de berichtgeving van vanochtend geloven wij daar helemaal niets meer van. Wij waren nog steeds geen lid van Llink, maar gaan ons NU en wel onmiddellijk inschrijven. En we zullen de directie van Llink hoogstpersoonlijk adviseren hoe duurzame ondernemers een spannend en innovatief programma kunnen opleveren. Betere programma’s dan die tweedehands autoverkopers die De Telegraaf zonodig een stem in de samenleving wil geven.P+ webtip 1: Omroep LlinkP+ webtip 2: Omroep Llink over de visitatiecommissie P+ webtip 3: Beleidsplan van Llink

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier