Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
26 augustus 2009

SolidPack: Papier van gras Natuurmonumenten

De vooroordelen die er over papier bestaan lijken onuitroeibaar. Ook al heeft er in Europa sinds mensenheugenis niet zoveel bos gestaan als vandaag, de meeste mensen denken nog steeds dat elk velletje papier een hele boom kost. De papierindustrie en drukkerijen worden heel erg moe van dit onuitroeibare beeld. En wijzelf hebben in Zweden vastgesteld dat er jaarlijks inderdaad een enorm aanplantingplan wordt uitgevoerd. “Maar dat neemt niet weg dat je regionaal kunt kijken of er hier grondstoffen zijn waar je ook papier en karton van kunt maken”, stelt Broere, een van de mensen die SolidPack in eigendom kreeg bij een Management Buy Out, toen Europa vond dat het moederbedrijf Smurfit een te grote marktpositie kreeg, toen het Kappa overnam. Broere: “Dan wordt de wereld ineens heel anders. Dan kijk je niet meer internationaal, maar vraag je je af: wat kunnen we voor de regio doen? Dan kan er veel, want SolidPack is een geïntegreerde fabriek: we maken zowel het karton als de verpakking. Drukken, stansen, we hebben de hele keten onder een dak.” Bij het innovatieve SolidPack werken 200 mensen.

Andere innovaties? Broere: “We maken onze machines ook zelf. Dat heeft ons in staat gesteld om het plastic van oud papier te scheiden. We verzamelen dit en verwerken het tot korrels, tot granulaat. Dat verkopen we weer als grondstof.”

Het mooie is dat Natuurmonumenten het eigen ongewenste gras weer van het bedrijf terugkoopt, in de vorm van verpakkingen voor de vogelhuisjes. Maar Broere verwacht in de toekomst veel meer klanten, die met dit graskarton hun MVO-beleid kunnen invullen. “Er is niets mis met het maken van papier uit bomen, maar die bomen groeien nu eenmaal niet hier. Dat gras wel. Dat scheelt heel wat vervoerskosten en CO2-uitstoot.”

P+ webtip: SolidPack

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier