Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
29 augustus 2009

Van Markoviec: Grote merken drukken duurzame labels uit de markt

Het is op dit moment voor de jongste generatie fashion designers niet makkelijk om snel een grote omzet te maken, zo vertellen Zuzia Andziak en Kasia Markowska in P+. Al hun stoffen en materialen worden duurzaam geproduceerd.

Zuzia: “Het is nu geen makkelijke tijd. De modewinkels zijn erg terughoudend, op dit moment. Alle modelabels die niet heel erg bekend zijn, worden nu als risicovol gezien. Kreeg je vroeger een kans, nu gebeurt dat niet zo snel. Modewinkels worden door de grote, bekende labels onder druk gezet en juist in deze crisistijd verplicht grotere collecties te kopen. Daarmee worden kleine labels helemaal weggedrukt. We hebben gelukkig nog een eigen winkel en onze collectie hangt in een andere winkel en in vijf webshops (waaronder WatMooi.nl, die de catwalk op de Awearness Fair Fashion Show organiseerde). Dat is niet zo heel veel. We moeten dus kleine collecties laten maken, maar dat wordt door de producenten juist weer heel duur gemaakt. Dan betaal je zoveel, dat het niet meer uit kan.”

Hoe ze het redden? Kasia: “We hebben in Polen gelukkig een producent gevonden die voor ons een productie van vijftig stuks per style wil maken. Wil je een kleinere oplage, dan wordt de productie 30 procent duurder. Dan gaan de prijzen te ver omhoog. Maar 50 stuks, met variatie in verschillende maten, dat is te doen. Ook de financiering. 30 Procent vooraf, 70 procent na aflevering.”

Het volledige artikel is te lezen in het nieuwe nummer van P+, dat ook van andere designers prachtige ontwerpen toont. De variatie in keuze is al zo groot, dat er voor iedere gelegenheid al wel een keuze te maken is, van bosdag tot zakenlunch. De quotes van Van Markoviec zijn afkomstig uit het verslag van een ontmoeting met directeur Nederland Matthijs Bierman van Triodos Bank.P+ webtip: Coverartikel P+ MooiP+ webtip: P+ gesprek met Van Markoviec