Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
09 september 2009

Unilevers bijdrage aan de Dag van de Duurzaamheid

Het onderzoek wijst uit dat ouders het niet alleen als de verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven en de overheid beschouwen om het milieu minder te belasten, maar ook als hun eigen verantwoordelijkheid. Melanie Meskers, Marketing Director Home & Personal Care Unilever Benelux, deelt deze mening. “Naast het aanbieden van producten die bijdragen aan een beter milieu, zijn we ervan overtuigd dat we het samen met de consument moeten doen. Bij hen thuis zijn namelijk de meeste besparingen te realiseren. Daarom is, naast het verbeteren van onze eigen productieprocessen en het aanbieden van milieuvriendelijke producten, ook kennisoverdracht een essentieel onderdeel van het Cleaner Planet Plan. Via geven we tips hoe consumenten hun impact op het milieu kunnen verkleinen. We geloven erin dat we met kleine stapjes - gezet door een heleboel mensen - een groot verschil kunnen maken”, aldus Meskers.
Ruim 85 procent van de Nederlandse kinderen tussen 10 en 15 jaar vindt het belangrijk om zelf goed voor het milieu te zorgen. Dit doen ze bijvoorbeeld door geen rommel op straat achter te laten (75 procent) en door de kraan dicht te doen tijdens het tandenpoetsen (60 procent). Tips van kinderen om het milieu minder te belasten: de afwas doen met behulp van regenwater en iedereen dezelfde kleur sokken geven, zodat ze bij elkaar in de was kunnen. Ook hun ouders bekommeren zich in groten getale (80 procent) om het milieu. Deze zorgen delen ze met hun kinderen om hen te leren dat bepaalde acties gevolgen hebben voor het milieu. Uit het onderzoek blijkt echter dat hun kennis over milieubesparende activiteiten in het huishouden beperkt is. Een groot deel van de ouders (40 procent) heeft geen idee dat er huishoudelijke producten verkrijgbaar zijn die het milieu minder belasten.
Slechts 30 procent van de ouders maakt weleens gebruik van producten die het milieu minder belasten. Bijna de helft van de ouders weet niet hoe ze in de winkel kunnen zien welke producten minder milieubelastend zijn. 75 Procent heeft behoefte aan een manier waarop ze deze producten kunnen herkennen. Het Cleaner Planet Plan heeft de ambitie om de consument te motiveren zijn impact op het milieu te verkleinen, door duurzaam gedrag op het gebied van wassen en reinigen te stimuleren. Dit betekent voor de dagelijkse praktijk dat consumenten in de winkel producten vinden met het Cleaner Planet Plan-logo op de verpakking. Hierdoor weten ze dat zij met de aanschaf van deze producten op een gemakkelijke manier een bijdrage leveren aan het milieu.

P+ webtip: Cleaner Planet

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier