Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
28 september 2009

NCDO brengt geitenhoedster op computer tot leven

De gezichten van deze campagne zijn Kofi Annan samen met Halima, een meisje uit Ethiopië dat aan den lijve ondervindt wat klimaatverandering betekent. Nu is de website nog niet actief, maar straks kunnen bezoekers met het boekje naar de website www.daarbenik.nl. Het NCDO belooft: “Daar wordt je ontvangen door Kofi Annan die je uitnodigt om een kijkje ‘Daar’ (in ontwikkelingslanden) te nemen. Je houdt de plaatjes uit het boekje voor je webcam en dan ontvouwt zich op je scherm het verhaal van Halima. Deze techniek is relatief nieuw. Voor het eerst wordt deze techniek op zo’n grote schaal in een campagne toegepast. Het boekje is ook te verkrijgen in grote vestigingen van boekhandel Selexys.”

Halima is een 12-jarig meisje uit Ethiopië dat steeds verder moet lopen om water voor haar kudde geiten te vinden. Hierdoor komt zij soms op het gebied van andere stammen en daarmee wordt het zoeken van water een hachelijke onderneming. In vier pop-up beelden vertelt ze over dit dagelijkse probleem. Haar verhaal is afkomstig uit een reeks verhalen uit het boekje ‘help mijn iglo smelt’. Hierin vertellen kinderen over de hele wereld hoe zij klimaatverandering ervaren.

Het doel van de campagne is om mensen bewust te maken van de gevolgen van klimaatverandering in ontwikkelingslanden. Het NCDO meldt: “We willen graag dat mensen even stilstaan bij de relatie tussen hier en daar. Door wat je hier (in Nederland) doet ben je in feite ook een beetje daar (in een ontwikkelingsland) aanwezig. Wanneer je je hiervan bewust bent kun je daar ook naar handelen.” Ook de klimaatcampagne HIER is initiatiefnemer.

Geen webcam? Het verhaal is ook zonder de bijzondere techniek te bekijken en te beluisteren. NCDO steunde eerder nieuwe mediatechnieken, in het kader van "bewustwording". Een voorbeeld was de niet meer actieve virale campagne www.rampreizen.nl, die met een viral movie en begeleidende website mensen bewust maakte van het belang van de inzet van Nederlanders in (voormalige) oorlogsgebieden. Ook is er de online en nog steeds interactieve game www.welvaarders.nl, die jongeren bewust maakt van de gevolgen van vrijhandel en fairtrade door in een virtuele wereld vraagstukken op het gebied van economie en handel, en arm en rijk voor te leggen. Tenslotte werd ook de gadget www.treemagotchi.nl met NCDO-gelden mogelijk gemaakt. Dit is een vriendenboom op internet die kan groeien en bloeien wanneer de eigenaar online groene en eerlijke acties uitvoert die door de subsidieontvangende organisatie worden voorgelegd.Over twee weken dus: www.daarbenik.nl.

P+ webtip: NCDO

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier