Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
13 oktober 2009

Biovoordeel: biologische webwinkeliers rukken op

Interessant hoe het tot een webwinkel kan komen. Ben de Vries runt eigenlijk een klein duurzaam gastenverblijf, de Kastanje. Het is verscholen op het Groningse platteland, op een paar kilometer afstand van het beroemde Pieterpad. Eigenaar De Vries: “Klanten zagen dan hoe we kookten, waar we mee schoonmaakten. En wilden dat ook wel hebben. Dan stuurde ik dat door. Zo is het begonnen.”

Met een collega uit Haarlem verkende hij de mogelijkheden van een webshop. Dit jaar lanceerde hij een eigen webwinkel, met een overweldigend divers aanbod. De Vries: “Voor een deel heb ik dat op eigen voorraad, voor een deel staat het bij de groothandel.”

Hoe werkt de economie van de biologische webwinkel? De Vries: “Ik heb natuurlijk niet de schaalgrootte van een winkel als Ekoplaza en kan bij de groothandel niet zulke forse kortingen bedingen. Aan de andere kant heb ik geen winkelhuur, geen personeelskosten. Zo kan ik toch een behoorlijk stuk van de groothandelsmarge doorgeven aan mijn klanten. Die marge zit tussen de 12 en de 40 procent.” Waspoeder van Ecover is bijvoorbeeld meer dan 20 procent goedkoper, maar ook lippenstift van Lavera en Oldehoofster schapenkaas.

De link met de drie appartementen blijft. Enthousiast vertelt De Vries over de hoeslakens van Tencel, gemaakt van houtvezel uit duurzaam geproduceerd hout. “Als iemand een ongelukje heeft en in bed plast, lekt dit niet door naar het matras.” Maar ook belooft hij zowel zijn gasten als zijn webshopklanten een zeer verfijnde nachtrust. “Wij hebben Mulberry zijden, ook 100 procent natuurlijk.” Vanaf 229 euro voor een tweepersoons versie.

P+ webtip: Webshop biovoordeel

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier