Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
15 oktober 2009

NSC 10 jaar: Vriendin Obama over de Chicago-years

Op het Nationaal Sustainability Congres zag je MVO gaandeweg veranderen. Van praten naar doen. Van definitie naar praktijk. Van ver ideaal naar reële economie. Bij de tiende aflevering van het Nationaal Sustainability Congres signaleert organisator Van der Molen duidelijke trends. Die eerste keer in Figi in Zeist maakten bezoekers zich nog druk over de term “maatschappelijk verantwoord ondernemen”. Zelfs aanstichter Herman Wijffels van de SER zou daar zijn twijfels over hebben. Want: als er maatschappelijk verantwoord ondernemen was, zou er dan ook maatschappelijk onverantwoord ondernemen zijn? Dit jaar in Den Haag zal geen enkele bezoeker zich over dit soort filosofische vragen druk maken, na een kredietcrisis veroorzaakt door volkomen onverantwoorde financiële praktijken. Van der Molen: “Nu bespreken we de duurzame praktijkvoorbeelden die voor verandering naar een duurzame economie zorgen.”

Eigenlijk stapte Van der Molen in de voetsporen van de Rabobank, die in 1999 bij het honderdjarig bestaan John Elkington naar Nederland haalde. Hij is de consultant die voorspelde dat bedrijven een balans moesten aanbrengen tussen People, Planet en Profit, wilden ze deze eeuw overleven. Van der Molen: “Dat Rabo-congres was eenmalig. DHV, waar ik werk, was net een adviesgroep gestart, die de eigen diensten meer bekendheid wilde geven. Dat is de start geweest. En sindsdien hebben we zowat alle namen op MVO-gebied die er echt toe doen op het podium gehad. Ray Anderson van InterfaceFLOR, Wouter van Dieren, Ruud Lubbers, Allerd Stikker, en dit jaar poolreiziger Marc Cornelisse." Om de cirkel rond te maken, ook de huidige bestuursvoorzitter van de Rabobank, Piet Moerland.

Twijfel over doorgaan is er tussentijds wel geweest. Van der Molen: “De oude formule was uitgewerkt. We dachten aan stoppen, tot P+ met de cover kwam waar ‘Duurzame Doorbraak’ op stond. En Al Gore ook nog eens zijn klimaatfilm uitbracht. Toen besloten we door te gaan, met praktijksessies waar sponsoren hun ervaringen kunnen laten zien. Dat legt bovendien een maximum aan het aantal bezoekers, want er zijn niet zoveel congresgebouwen met zes zalen waar elk honderd mensen in kunnen. Toch waren we de afgelopen jaren uitverkocht. We vonden steeds genoeg sponsoren, ook dit jaar in Den Haag weer. Volgend jaar gaan we naar Utrecht. Daarna wellicht Maastricht.”
 
Hoogtepunten? Van der Molen noemt de felle clash tussen de directeur van Douwe Egberts en koffie-certificeerder Utz Kapeh op het podium. Het publiek mocht stemmen en 90 procent vond DE ongeloofwaardig als het om duurzaamheid ging. Van der Molen: “Een week later mocht Utz Kapeh duurzame koffie gaan leveren." DE is momenteel in tonnages afgenomen gecertificeerde koffie marktleider.
P+ webtip: Nationaal Sustainability Congres 2009

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier