Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
30 oktober 2009

Nederlandse supers halen neus op voor duurzame palmolie

De Nederlandse supers laten de duurzame palmolie links liggen, terwijl die volop verkrijgbaar is. Ahold staat op een gedeelde 17e plek, Deen op de 43, Superunie en Super de Boer bezetten de plaatsen 46 en 47, C1000 de nummer 52 en Spar International is hekkensluiter. De behaalde scores spreken een nog duidelijker taal. Unilever haalt er 24,5 op een totaal van 29 punten, Ahold 12, Deen 2,5, Superunie 1, Super de Boer een halve punt en Spar nul. Uit de samenstelling van de scores blijkt overigens dat alleen Unilever duurzame palmolie toepaste ten tijde van het onderzoek (maart-september 2009). Saillant detail is dat Unilever, Ahold en (sinds kort) Deen lid zijn van de Round Table on Sustainable Palm Oil (RSPO).

“Wij zijn uiteraard blij dat een aantal bedrijven in actie komt”, zegt Johan van de Gronden, directeur van het Wereld Natuur Fonds. “Maar over de hele linie blijkt dat alle bedrijven nog veel werk moeten verzetten voor de palmolieketen zo is ingericht dat er geen waardevolle natuur meer voor sneuvelt.”

Volgens de UNEP zijn palmolieplantages de drijvende kracht achter ontbossing in Indonesië en Maleisië. Als antwoord op deze problemen werd in 2003 de RSPO opgericht door onder meer het WWF. Inmiddels is er gecertificeerde palmolie op de markt die voldoet aan de eisen van de RSPO. Het gaat om 1,3 miljoen ton. Maar tot nu toe is slechts 200.000 ton van deze olie verkocht, ofwel 15 procent van de gecertificeerde productie.

P+ webtip: WNF over palmolie

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier