Skip to main content
P+ Logo
Best Practices voor een duurzame toekomst
02 december 2009

Lidl: geen paling meer, wel fair trade chocolade

Lidl heeft in Nederland driehonderd winkels en bood twee jaar geleden al Fairtrade-chocolade aan onder het huismerk Fairglobe. “Duurzaamheid staat bij ons hoog in het vaandel en de keuze voor Fairtrade-chocoladeletters is in lijn met de ambitie om het Fairglobe assortiment uit te breiden”, stelt Lidl.

Stichting Max Havelaar hoopt dat veel supermarkten dit voorbeeld zullen volgen. “Lidl laat zien dat het mogelijk is om Fairtrade-producten voor een breed publiek toegankelijk te maken”, aldus de stichting. Ook Jamin kondigde aan duurzame chocolade te gaan verkopen. In 2012 zal ze al haar 250 verschillende chocoladeletters verduurzamen. Anders supers krijgen nog een duwtje in deze richting door middel van grote advertenties van Groene Sinterklaas.

Als het om paling gaat, is Wakker Dier de gesprekspartner van de prijsvechter.  Deze actiegroep vertelt over zichzelf: “Wakker Dier voert campagne tegen de verkoop van paling omdat paling een bedreigde vissoort is. Op dit moment geldt er een vangstverbod op paling, omdat deze met uitsterven is bedreigd. Voor de gerookte paling wordt de vis nog steeds levend in een zoutbad gegooid. In het zoutbad brandt de slijmlaag van de paling weg: een doodstrijd die minuten tot wel een 20 minuten kan duren.”

Al meer dan tien jaar voert Wakker Dier actie tegen het levend verwerken van paling en andere vissen. In 2002 besloot een Kamermeerderheid voor een verbod op het levend zouten van paling, maar er gebeurde niets. In 2008 beloofde het Productschap Vis om vanaf 2009 alle kweekvis te verdoven voor de slacht, maar ook dit is tot nader order uitgesteld. In Duitsland is het onverdoofd zouten van paling al jarenlang verboden. In Nederland bestaan geen welzijnsregels voor kweekvis.

P+ webtip: Lidl

Wil je ook onze gedrukte Marktboeken over een duurzame toekomst ontvangen?
Abonneer je dan hier